Eveno Racing

Wat doet Eveno Racing Gramsbergen?

Eveno Racing Gramsbergen bestaat uit Bertus Kelder, Evert Noteboom, Zwalastino Guichelaar, Bert Ekkel en Evert Dommerholt en is ontstaan in 1997 om Evert Noteboom, destijds net gestart in de brommerrace, financieel te ondersteunen. De brommerrace werd motorrace, in de vorm van een 4-jarig contract bij het team START Nieuwleusen, daarna volgden er verschillende jonge coureurs die door Eveno ondersteund werden en zich hierdoor in de kijker konden rijden. Bekende namen die door ons ondersteund zijn o.a. Danny de Boer, Ruben Bijman, Walid Khan & Jeffrey Buis.

Was voor de brommerrace al geld nodig, motorracen kost aanzienlijk meer en daarbij komt het doel van Eveno Racing in zicht: het zoeken naar financiële middelen d.m.v. het benaderen van sponsoren, leden van desponsorvrienden vanaf € 50,-, organiseren van evenementen zoals de jaarlijkse Gramsberger Classic TT etc. etc. In 2024 ondersteunen we financieel meerdere coureurs: Dylan Czarkowski uit Coevorden, Julian van Kalkeren, Maik Duin, Thijs Westenbrink, Kiyano Veijer en Loris Veneman welke allemaal in diverse raceklasses rijden.

De motorsport is een dure aangelegenheid en dat is als jong persoon nooit te bekostigen, een seizoen in de European talent Cup of de WK 300 kost al snel € 50.000 of meer.

Help ons daarbij en steun Eveno Racing want jij vindt toch ook dat jong talent een kans verdient!

Word lid en meld je aan met onderstaand opgaveformulier. Je krijgt regelmatig een overzicht van de races toegezonden en kunt eens een kijkje nemen in de keuken van een semiprofessioneel raceteam!

Beste sponsoren en motorsport liefhebbers,

 

Eerste test van 2025 voor Loris veneman.

Op 13 januari was het eindelijk weer zover en konden we gaan werken aan de eerste test van 2025 op de EAB Ducati. Het WK supersport seizoen begint op 20 februari in Australië, het is dus zeer belangrijk voldoende training meters te maken voorafgaand aan de start. De supersport Ducati is bijna 100pk sterker dan de motor van afgelopen jaar waardoor voor een nieuwe rijder het echt wennen is, het gewicht, de snelheid, de remmen, de banden, alles is anders.

Na de trainingen in december is inmiddels het 2025 seizoen echt begonnen en was Portimão het eerste circuit waar we aan de slag konden. Een 2-daagse test met uitstekende omstandigheden stonden op het programma. Portimão is geen makkelijke baan, met veel hoogteverschil en blinde bochten is het een echte uitdaging. Dag 1 begon goed tijdens de eerste sessies, de motor voelde goed en de eerste meters na de winters stop verliepen zoals gepland. De motor is nu uitgerust met YSS-vering componenten ipv de Ohlins vering waar afgelopen jaar mee gereden werd. Het afgelopen jaar bij MTM heeft Loris ook met YSS-vering gereden en omdat we de technische man die afgelopen jaar ook bij het Barni Ducati team actief was erbij krijgen is dit een goede stap in kennis en ervaring voor zowel het team als voor Loris.

In de vierde sessie ging het helaas mis, tijdens de eerste ronde van de sessie reed Loris in 1 van de blinde bochten achterop een andere deelnemer, Loris had het verschil in snelheid verkeerd ingeschat en kwam hard ten val. Na een kort onderzoek in het Ziekenhuis hebben we de rest van de dag rust genomen. 

Dag 2 was Loris gelukkig behoorlijk opgeknapt en we hebben in de middag de tests sessie kunnen hervatten, de snelheid was meteen weer terug en het vertrouwen kon weer opgebouwd worden. Aangezien we drukke testdagen in de planning hadden op het circuit van Andalusië na afloop van de training in Portimão hebben we dag 2 afgesloten met een aantal korte training sessies.

Supersport test in Andalusië

Op het circuit van Andalusië vond de Supersport test plaats, dit betekende dat er alleen WK supersport teams aanwezig waren en we konden beschikken over een open pitlane. Veel rijtijd dus en veel kwaliteit. Het circuit zelf is geen wedstrijdcircuit, het is een lastige baan met weinig uitloop en kerbstones. Voor trainingen geschikt maar uitkijken met de risico’s. Helaas kregen we te maken met erg koude omstandigheden waarbij de temperatuur rond de 10 graden hing.

Tussen 11:30 en 15:00 was het echter wel te doen op de baan zolang je de bandentemperatuur in de gaten hield. De 2 dagen in Andalusië hebben helaas niet de basis opgeleverd die we zochten, hiervoor waren de omstandigheden niet goed genoeg en hadden we een paar kinderziekten met de nieuw opgebouwde motor voor 2025 die tijd kostten. Na afloop van de trainingen volgde de reis naar huis, in eerste instantie had Loris in Spanje willen blijven om daar samen met Zonta van den Goorbergh een aantal fiets trainingen af te werken in het mooie Spaanse weer maar we hebben er even voor gekozen rust te pakken zodat Loris bij de volgende training volledig hersteld is.

Begin februari gaan de kratten ingepakt worden voor Australië, voor die tijd staat er nog een privé training gepland op het circuit van Cartagena en een team test op het circuit van Valencia. Na deze laatste trainingen zullen we de lange reis naar Australië gaan beginnen.

 

Rijder aan het woord”

Het was geweldig weer in Portimão te zijn, een super baan en zeker op de Ducati mooi om te rijden, ik haalde een top van 278km/h en dat is wel speciaal zo voor het eerst. Natuurlijk baal ik van de valpartij, ik kon de andere rijder niet meer ontwijken. Ik ben blij dat we de tweede dag nog wel hebben kunnen rijden en het team heeft me goed geholpen. De training in Andalusië was moeilijk, de andere rijders hadden er al 2 dagen gereden en waren dus op snelheid toen wij kwamen. De temperatuur gaf me weinig vertrouwen maar dat is voor iedereen hetzelfde. Dag 2 hadden we veel kleine probleempjes maar het team heeft er hard aan gewerkt een oplossing te vinden. Nog een paar trainingen en dan kunnen we beginnen in Australië, een geweldig avontuur.”

Met vriendelijke groet/ kind regards,

Barry en loris Veneman