Eveno Racing

Evenementen

opnames Classic TT 2024

5 Oktober IDC TT Assen Gratis toegang

IDC  600 supersport

met Maik duin en Julian Van Kalkeren 

 

zondag 6oktober afsluittoertocht Eveno

Afsluittoertocht Eveno

Op zondag 6 oktober staat de afsluittoertocht op de kalender, nog een laatste rit voor dat de meeste motoren in de winterslaap gaan. Vanaf 9:00 uur staat de koffie klaar en het vertrek zal tussen 10:00 en 10:30 uur zijn. Aansluitend is ervan  ca 15:00 uur een BBQ voor de liefhebbers bij clubhuis de Finish in Ane. Er zal in verschillende groepjes gereden worden en er is een koffiestop onderweg inbegrepen. Kosten voor deze tocht zijn: € 7.50- voor alleen toeren en € 17.50.- voor de toertocht met de BBQ. Alleen  deelnemen aan de BBQ is ook mogelijk    Voor beide geldt dat de koffie vooraf en bij de tussenstop inbegrepen is. De opbrengst komt geheel ten goede voor Eveno Racing Gramsbergen, doe ook mee en mede hierdoor kunnen wij jong racetalent ook volgend jaar een kans geven om te racen! Het vertrek en aankomst is bij clubhuis de Finish, in Ane direct aan de oprit aan de N34 richting Coevorden. Opgave kan via de mail info@eveno-racing.nl  voor  1 oktober We hopen uiteraard op mooi weer en veel deelname!

 

 

13 okt Europese .talentcup Motorland Aragon

met Kiano Veiier

wksb 18-20 okt Prometeon Spaanse Ronde

met Loris Veneman

in de supersport 300

WK titelstrijd gaat door in Jerez de la Frontera!

Het afgelopen weekend werden de voorlaatste WK Supersport 300 races op het circuit van Aragon verreden. Het circuit in de noord Spaanse regio Teruel is bijzonder in lay out en behoort tot een van de favorieten van Loris. Aragon is tevens een populair circuit om te gaan testen in de winterperiode. Ook het MTM Kawasaki werkt op Aragon de winter testen af.

Vorig seizoen behaalde Loris op Aragon zijn eerste overwinning in de Supersport 300 klasse, dit seizoen is de wedstrijd op dit circuit opnieuw van belang omdat de strijd om de wereld titel zeer spannend is. Indonesiër Aldi Mahendra, Loris Veneman en de Spanjaard Inigo Iglesias maken alle 3 nog kans op de titel.

Aragon is voor praktisch alle rijders bekend terrein, dit betekent dat iedereen er een goede race pace heeft. Het circuit heeft echter dit jaar nieuw asfalt gekregen waardoor dit voor de banden een nieuw element is, Pirelli had ervoor gekozen om dit weekend de hardere SC2 band in te zetten. Voor de vrije training was het dus zaak een goed gevoel met deze hardere band op te bouwen. We besloten de vrije training echt te gebruiken voor de eigen snelheid, alleen rijden zonder groep en vooral focussen op de setting. Er was veel wind op de vrijdag wat ook nog voor een extra uitdaging zorgde. De vrije training kon Loris als snelste afsluiten met ca 3 tiende voorsprong op de concurrentie.

Superpole: na de vrije training wisten we dat het door de wind best lastig zou worden om zonder slipstream een tijd te zetten, het tactiek spel zou hierdoor erg belangrijk zijn. loris wilde meteen in zijn eerste vliegende ronde (wanneer de rest nog zat te slapen) een goede tijd zetten, toeslaan op het moment dat men het niet verwacht… de ronde begon erg goed maar eindigde met een flinke crash en behoorlijk schade. Loris kon wonder boven wonder de motor terugbrengen naar de pits maar had natuurlijk nog geen tijd staan. Eenmaal in de pits moest er keihard gewerkt worden om de motor klaar te krijgen weer het circuit op te kunnen. Het doel was om te proberen in elk geval nog een basis tijd op de klok te zetten. Met nog 6 minuten te gaan was de motor en Loris klaar. Dit betekende dat Loris nog 2 ronden zou kunnen rijden. De eerste vliegende ronde was aftasten of de motor ok was, toch was de tijd in deze ronde al goed voor een P3 op de grid… De tweede en laatste ronde kon sneller, er was iets ruimte op de baan en Loris kon de sectoren aan elkaar koppelen om aan het eind van de ronde de Pole Position op te eisen. Een spectaculaire en mooie prestatie door na de crash in 2 ronden terug te komen naar de toppositie. Loris heeft nu totaal 3 pole positions weten te bemachtigen in 2024 en kan de Tissot Superpole award aan het eind van het jaar winnen. Een mooie opsteker.

Race 1: starten vanaf pole geeft mogelijkheden! Bij een goede start en met evt een vechtende groep achter je zou je weg kunnen komen. Natuurlijk is dit altijd een scenario waar je op hoopt maar niet vanuit mag gaan. De race in Aragon zou op een groot gevecht uitlopen, de concurrentie had heel

goed door hoe snel Loris was en dus wilden ze hem geen ruimte geven. Elk bocht was er wel een aanval en telkens werden er block passes uitgevoerd. Met name de Yamaha rijder Pratama was heel agressief en nam elke gelegenheid aan om Loris aan te vallen, ook al kostte het beiden veel snelheid. Pratama is de broer van titel concurrent Mahendra. De race zou aankomen op de laatste ronde dat was wel duidelijk, goed positioneren was dus belangrijk. Loris kwam de laatste rondes als 6de door en kreeg weinig ruimte, toch was de laatste ronde zeer goed. In de run richting het laatste rechte stuk kon Loris zich in de laatste bocht zo plaatsen dat hij 3 plekken buitenom kon pakken. Een 3de plek op de streep en dat was meer dan verdiend. Op de streep eindigde Pratama nog net voor zijn broer Mahendra dus dat was wel een beetje karma voor die 2. Concurrent Iglesias won de race waardoor hij vanaf P3 wel inliep op Loris maar Loris liep ook weer in op Mahendra.

Race 2: nu de races aftikken wordt het wel steeds iets spannender, er zijn minder punten te verdelen. Loris moest starten vanaf P10 (dit heeft te maken met regelgeving vanaf de rondetijden van race 1) er was dus veel werk te doen maar meteen na de start verliep dat prima, de tweede ronde kwam Loris al als 3de door. Helaas volgde er toen een rode vlag. Pratama had zijn Yamaha

 opgeblazen en er lag olie op het circuit, omdat er nog maar 2 ronden verreden waren zou de herstart vanaf de originele start positie zijn voor nog 7 ronden race. Net als in Magny Cours dus een korte hectische sprint race. De race was best heftig en niet makkelijk om je positie te verdedigen, concurrent Iglesias maakte een enorme fout door buiten de witte lijnen te rijden en daarvoor een dubbele longlap straf op te lopen. Een toppositie was hierdoor voor hem onmogelijk.

De laatste 2 ronden waren kritisch, Loris kwam als koploper de laatste ronde in maar werd meteen in bocht 1 wijdt geduwd waardoor hij veel plekken verloor, in de kopgroep zaten dit keer ook veel rijders die niet voor de titel vochten en dus extra risico konden pakken. Natuurlijk heeft Loris alles geprobeerd de plekken weer terug te pakken maar soms is er simpelweg geen ruimte, op het rechte stuk sneed Kove rijder Garcia de lijn van loris af waardoor hij een moment het gas dicht moest draaien, dat kostte hem het podium. P5 op 0.159 van de winnaar Mirko Gennai.

Het wereldkampioenschap: We komen aan bij de laatste race in Jerez, hier zal de strijd beslist moeten worden. Er zijn 50 punten te verdelen waardoor er nog veel te winnen of te verliezen is. Aldi Mahendra gaat aan de leiding met 195 punten, loris staat op P2 met 179 punten en Inigo Iglesias 3de met 163 punten. Loris zal dus 16 punten moeten inlopen op Mahendra. Bij gelijke punten zal Loris de titel behalen aangezien hij meer overwinningen heeft tov Mahendra.

In 2023 eindigde Loris 8ste in de eindstand, natuurlijk zijn er voor het tweede jaar (2024) andere doelstellingen. De Supersport 300 is een moeilijke klasse mbt positioneringen, soms eindig je 5de op 0.159 van de winnaar en soms win je met 0.005 sec. Superclose dus. Top 3 met structurele top 5 noteringen was het realistische doel. Daarnaast wilden we de “eigen basissnelheid” omhoog hebben en het strategisch inzicht verbeteren. Het doel is altijd geweest om maximaal 2 jaar in de Supersport 300 klasse te rijden en geen “typische 300” rijder te worden. Om verder te komen moet je om kunnen gaan met hogere vermogens, gewicht, banden en kunnen werken aan veranderingen in rijlijnen en werkwijzen. Dat is het echte doel.

Rijder aan het woord:

“Om te beginnen wil ik het hele MTM Kawasaki team bedanken voor het werk in de Superpole training, dankzij teamwork kon ik nog weer de baan op en de Pole Position pakken. Aragon ging gewoon goed, natuurlijk wilde ik meer in race 2 maar ik kwam net niet goed uit en de Kove reed me in de wielen op het rechte stuk. Na race 1 kon ik eindelijk op de derde plek de champagne rond spuiten, ik ben inmiddels 18 dus het mag!! Ik merk dat de strijd om de titel heftig is, Pratama in race 1 had niks met racen te maken, dat is gewoon dom gedrag. Ik had al verwacht dat dit zou gebeuren en kon wel redelijk reageren. Het nadeel is wel dat je overal buiten de baan geduwd wordt en met de strenge regels tegenwoordig heb je zo een straf te pakken. De top 5 van het huidige kampioenschap zijn allemaal goed en snel, je kunt er mooie races mee rijden. We gaan er in Jerez maximaal voor! Werken zoals ik gewend ben op vrijdag en gaan voor het hoogst mogelijk haalbare”

 

Met vriendelijke groet/ kind regards,      

 

Loris en Barry Veneman