Eveno Racing

Wat doet Eveno Racing Gramsbergen?

Eveno Racing Gramsbergen bestaat uit Bertus Kelder, Evert Noteboom, Zwalastino Guichelaar, Bert Ekkel en Evert Dommerholt en is ontstaan in 1997 om Evert Noteboom, destijds net gestart in de brommerrace, financieel te ondersteunen. De brommerrace werd motorrace, in de vorm van een 4-jarig contract bij het team START Nieuwleusen, daarna volgden er verschillende jonge coureurs die door Eveno ondersteund werden en zich hierdoor in de kijker konden rijden. Bekende namen die door ons ondersteund zijn o.a. Danny de Boer, Ruben Bijman, Walid Khan & Jeffrey Buis.

Was voor de brommerrace al geld nodig, motorracen kost aanzienlijk meer en daarbij komt het doel van Eveno Racing in zicht: het zoeken naar financiële middelen d.m.v. het benaderen van sponsoren, leden van desponsorvrienden vanaf € 50,-, organiseren van evenementen zoals de jaarlijkse Gramsberger Classic TT etc. etc. In 2024 ondersteunen we financieel meerdere coureurs: Dylan Czarkowski uit Coevorden, Julian van Kalkeren, Maik Duin, Thijs Westenbrink, Kiyano Veijer en Loris Veneman welke allemaal in diverse raceklasses rijden.

De motorsport is een dure aangelegenheid en dat is als jong persoon nooit te bekostigen, een seizoen in de European talent Cup of de WK 300 kost al snel € 50.000 of meer.

Help ons daarbij en steun Eveno Racing want jij vindt toch ook dat jong talent een kans verdient!

Word lid en meld je aan met onderstaand opgaveformulier. Je krijgt regelmatig een overzicht van de races toegezonden en kunt eens een kijkje nemen in de keuken van een semiprofessioneel raceteam!

Beste sponsoren en clubleden,

Het laatste weekend van het jaar zit er alweer op. Het IDM circus is afgereisd naar het Duitse circuit van Hockenheim. We hadden prachtig na zomer weer en er waren gedurende het weekend veel bezoekers.

Vrijdag:

Fp1: Net zoals op Nurburgring kregen we een derde vrije training cadeau gezien we samen reden met Oostenrijkse talenten cup. De omstandigheden waren weliswaar

goed, maar de baan was glad. Dit door een eerder evenement die. Het was dus aftasten, maar ik had een goed gevoel en zat er mooi bij. Ik stond op een keurige p3.

Fp2: De baan was al een stuk schoner en de grip was beter. De rondetijden gingen flink omlaag. Ik kon me ook telkens verbeteren, maar kwam erachter dat ik niet goed uitkwam qua gearing. Mijn tijden waren weliswaar goed voor een vierde positie. Op een niet al te grote achterstand van de koploper.

Fp3: We hebben een grote stap gezet in de vertanding. Dit hebben we gedaan om geen twijfel meer te hebben in de kwalificatie. Als de stap te groot bleek te zijn konden we er in de kwalificatie tussen in gaan zitten. De training verliep goed en ik kon mijn tijd flink aanscherpen. We zijn een stuk wijzer geworden over de set-up van de fiets. Ik heb een vierde tijd op de klok weten te zetten.

Zaterdag:

Qp1: Het was vroeg en koud, zoals gebruikelijk bleven de KTM jongens lang binnen. Gezien de kou heb ik ook maar de laatste 10 minuten gereden. We zijn tussen beide afstellingen in gaan zitten voor de kwalificatie. Dit was de beste set-up voor een solo

rondje. Ik reed een aardig mooie tijd en wist de Yamaha op een derde plek te parkeren. Maar gezien de temperaturen van de middag was het vrijwel zeker dat er nog een stukje van de tijd af moest.

Qp2: Na de data bekeken te hebben wisten we waar we nog wat gratis tijd weg konden snoepen. Ik kon de sessie geleidelijk opbouwen en mijn snelste ronde aan het einde

rijden. Ik kon nog net gebruik maken van een beetje slipstream van een achterblijver. Dit in combinatie met mijn verbeterde punten bracht me op een vierde plek. Weliswaar een positie lager, maar wel een beter gevoel. Ik namelijk maar een achterstand van 0,5

seconde op de pole man. Dit gaf het nodige vertrouwen voor de races.

 

Race 1: De sprint van de startlijn naar bocht 1 is op dit circuit vrij lang. Een extra

handicap, gezien ik achter me een snelle KTM had zitten. Deze jongen had niet de pace, maar wel het materiaal. Als hij me voorbij zal komen werd mijn race automatisch een

stuk lastiger. We gingen van start en ik dook als vijfde de eerste bocht in. De jongen voor me maakte ook nog eens een fout waardoor ik nogmaals werd ingehaald. Ik lag nu zesde en zag de voorste jongens meteen weg rijden. Ik haalde de twee jongens weer in, maar het eerstvolgende rechte stuk kwamen ze er wederom overheen. Pas na een halve ronde kwam ik er definitief voorbij. De voorste groep had inmiddels al een gat van 1,7 seconde. Ik wist dit beetje bij beetje dicht te rijden en de aansluiting terug te vinden. Toen maakte ik helaas 2 foutjes kort op elkaar waardoor er wederom een gaatje ontstond van 0,7

seconden. Tot en met de laatste ronde heb ik geprobeerd het gat te dichten, maar helaas zonder succes. Na een hele zware race ben ik als vierde geëindigd.

Zondag:

Wup: We hebben nog een kleine verandering aan de vering gedaan voor de tweede race. Slechts een klein stapje om de motor nog iets stabieler te krijgen. In de warm up lag mijn pace eigenlijk iets te laag om hier wat van te vinden. We hebben ervoor gekozen om deze set up ook in de wedstrijd te gaan gebruiken.

Race 2: Ik wist waar het de eerste race mis ging. En ik wist ook dat mijn eigen pace hoog genoeg lag om met die jongens mee te gaan. Een goeie start hebben is het enige wat ik kon doen. Ik heb niet in de hand hoe de jongens achter mij de race beginnen. Ik kwam goed van de plek af en wist als vierde de eerste bocht in te duiken. Dit hield in dat ik

gelijk slipstream kon pakken van de top drie. Ik bleef de gehele race vrij gemakkelijk aan de groep hangen, en besloot geen acties uit te voeren. Ik heb de hele race de tijd gehad om te bestuderen waar ik kans maakte. Ik kwam erachter dat dat in de laatste sector

was. Ik hield me tot de laatste rond gedeisd. Helaas mislukte mijn geplande actie en besloot ik hem af te breken om me te focussen op de laatste bocht. Iemand ging een

beetje wijd en kon er gelijk onderdoor kruisen. Ik wist de derde plaatst tot op de finishlijn te verdedigden. We passeerde de finish nagenoeg gelijk. Met 24 duizendste voorsprong behield ik mijn derde plek. Een podium resultaat dus.

 

 

Nawoord: Ik ben super tevreden over dit weekend. We waren alle trainingen sterk en wisten ons constant te verbeteren. Een heerlijk gevoel om het seizoen af te sluiten met een podium plaats. We zijn achter de schermen al druk bezig met de volgende stap

richting volgend jaar. Mochten wij hier meer nieuws over hebben dan laten we dat meteen weten.