Eveno Racing

Evenementen

opnames Classic TT 2024

5 Oktober IDC TT Assen Gratis toegang

IDC  600 supersport

met Maik duin en Julian Van Kalkeren 

 

zondag 6oktober afsluittoertocht Eveno

Afsluittoertocht Eveno

Op zondag 6 oktober staat de afsluittoertocht op de kalender, nog een laatste rit voor dat de meeste motoren in de winterslaap gaan. Vanaf 9:00 uur staat de koffie klaar en het vertrek zal tussen 10:00 en 10:30 uur zijn. Aansluitend is ervan  ca 15:00 uur een BBQ voor de liefhebbers bij clubhuis de Finish in Ane. Er zal in verschillende groepjes gereden worden en er is een koffiestop onderweg inbegrepen. Kosten voor deze tocht zijn: € 7.50- voor alleen toeren en € 17.50.- voor de toertocht met de BBQ. Alleen  deelnemen aan de BBQ is ook mogelijk    Voor beide geldt dat de koffie vooraf en bij de tussenstop inbegrepen is. De opbrengst komt geheel ten goede voor Eveno Racing Gramsbergen, doe ook mee en mede hierdoor kunnen wij jong racetalent ook volgend jaar een kans geven om te racen! Het vertrek en aankomst is bij clubhuis de Finish, in Ane direct aan de oprit aan de N34 richting Coevorden. Opgave kan via de mail info@eveno-racing.nl  voor  1 oktober We hopen uiteraard op mooi weer en veel deelname!

 

 

13 okt Europese .talentcup Motorland Aragon

met Kiano Veiier

wksb 18-20 okt Prometeon Spaanse Ronde

met Loris Veneman

in de supersport 300

Uitdagingen in Magny Cours

De race afgelopen weekend in Magny Cours zat vol uitdagingen, met name het weer zou van doorslaggevende factor zijn maar ook de baan met het lange rechte stuk en de hairpin zorgt altijd voor een aparte uitslag. Magny Cours is een van de favoriete circuits van Loris. In 2023 behaalde Loris er zijn eerste front row start en een podium.

De baan in Frankrijk ligt Loris op zich goed, lange snelle bochten, vloeiende chicanes en een paar flinke rempunten. Het circuit ligt vlakbij Nevers, de race in September is altijd een beetje tricky, je kunt goed weer hebben maar het kan ook spoken met regen en mist. Dit jaar zou de regen een behoorlijke invloed hebben.

Tijdens de vrije training en superpole op vrijdag stond er redelijk veel wind. Dit zorgde ervoor dat het lastig was om alleen een goede tijd te zetten. In de vrije trainingen was het verschil tussen een ronde alleen en een ronde met een slipstream zo maar 0,7 sec. Voor de Superpole betekende het dat er geen keuze was om alleen voor een goede tijd te gaan, dit moest in de groep gebeuren. Loris kon redelijk vroeg in de sessie een tijd zetten van 1.52.6. Een tijd die op dat moment goed genoeg was voor een P1 maar helaas werd deze tijd ca 8 minuten later afgenomen omdat deze gezet is tijdens een gele vlag situatie. Met nog een paar minuten te gaan moest er opnieuw plek gevonden worden om ene tijd te zetten, dit lukte deels en een 8ste plek op de grid was dit keer de start positie. Starten vanaf de 3de rij is nog niet het grootste probleem maar het betekent wel dat je in de gevaren groep zit de eerste ronde.

Race 1: in de ochtend tijdens de warm up was het nog halfdroog/ half nat. Loris kon hier de snelste tijd zetten in de 10 minuten durende sessie. Goed gevoel dus! Voor de race was het echter duidelijk: dit zou op regen banden moeten gaan gebeuren.

De baan was bij de start compleet nat en omdat het de eerste keer was op deze natte baan zou het voor iedereen aftasten zijn. Loris had een goede start en kon meteen mee met de groep en reed in ronde 1 achter zijn teamgenoot Mirko. Helaas schoof in ronde 1 bij de hairpin “Chateau D’Eau” het achterwiel weg en was een val niet te voorkomen. Omdat in het begin de hele groep nog bij elkaar zit verlies je heel veel waardoor Loris vanaf ver achter het veld aan een opmars moest beginnen. Meer dan een P16 zat er niet in. Helaas een 0 score maar ook dit is deel van het racen. De directe concurrenten haalden wel punten waardoor de voorsprong in het kampioenschap verdwenen was.

Race 2: het is nog steeds wennen aan de regel dat de rondetijd van race 1 geldt voor de grid van race 2. Het betekent in de praktijk gewoon dat rijders die geen eigen snelheid hebben maar wel kunnen volgen goede tijden zetten in de slipstream van anderen en dus vooraan staan op de grid. Loris moest starten vanaf P14. Na de start kon Loris de eerste ronde al 7 plekken winnen en zat meteen in de juiste groep. Helaas blies 1 van de Yamaha rijders zijn blok op (best bijzonder in een klasse waar je niet mag tunen voor meer vermogen) en volgde er een herstart over 7 ronden met de oorspronkelijke start positie. Veel werk te doen in weinig tijd. Tijdens de herstart ging het er ruig aan toe, veel rijders raken wat in paniek wanneer ze races in korten en denken dan dat elke bocht de laatste is. Ook merk je dat een aantal rijders simpelweg geen eigen basis snelheid hebben en dus afhankelijk zijn van anderen wat nog meer chaos veroorzaakt. In alle tumult kon loris er op de streep een p4 uithalen net iets te kort voor het podium maar super gestreden in deze chaotische race.

In de stand van het kampioenschap staat Loris nu op de 2de plaats met 12 punten achterstand op de Indonesiër Aldi Mahendra en 14 punten voorsprong op de Spanjaard Inigo Iglesias. De volgende race vindt plaats op het circuit van Motorland Aragon in Spanje op 27/28/29 september.

Met nog 2 evenementen (4 races te gaan en 100 punten te verdelen) is het belangrijk om elke race maximaal te scoren, in de Supersport 300 klasse is het soms heel moeilijk als rijder het verschil te maken maar de komende weken zullen we overal nog extra de puntjes op “i “zetten.

Voor 2025 zijn we druk in gesprek om de overstap naar de WK supersport 600 klasse te maken, Loris is deze week 18 jaar geworden en mag dan officieel starten in de World SSP klasse en dat is dan ook de doelstelling voor 2025. Er zijn een aantal aanbiedingen die potentieel hebben.

Rijder aan het woord:

“Magny Cours is een van mijn favoriete circuits en natuurlijk had ik er meer punten willen scoren, de val in race 1 was jammer maar ik was de motor ineens kwijt en kon er niets tegen doen.  In race 2 had ik grote plannen en ik zat meteen in de juiste groep. Helaas moest ik door de herstart al het werk opnieuw doen en er waren veel rijders die ver boven hun kunnen rondreden en geen eigen tempo hadden. Helaas is dat deel van deze klasse en het nieuwe regelement. Met de vierde plek in race 2 vlak achter Aldi Mahendra verlies ik niet veel punten. De komende races ga ik alles op alles zetten om te strijden voor de titel.  Ik heb nu al zin in Aragon en Jerez”

Met vriendelijke groet/ kind regards,

 

Loris en Barry Veneman