Beste sponsoren en clubleden,
Het voorlaatste evenement is alweer achter de rug. We zouden de vrije trainingen samen met de Oostenrijkse talenten cup rijden. Dit hield in dat we een extra vrije training zouden hebben. Perfect, gezien dit voor bijna iedereen een onbekende baan was.
Vrijdag:
Fp1: We stonden op met natte voeten. Het had behoorlijk geregend en het was een beetje mistig. Gezien de vele rijtijd die we hadden besloten we op de vroege morgen niet naar buiten te gaan en te wachten op fp2. Er reden maar een stuk of 5 rijders. Na enkele minuten werd de sessie ook al afgevlagd door middel van code rood. De mist had zich ontwikkeld en het zicht verdween. Onveilig om door te rijden dus.
Fp2: De baan leek opgedroogd maar de mist was nog steeds zeer aanwezig. De wedstrijdleiding heeft hierdoor de beslissing genomen om de sessie niet door te laten gaan.
Fp3: gezien wij niet de enige klasse waren bij wie de trainingen afgelast werden was het hele schema in de war. IDM heeft daarom de keuze gemaakt om de belangrijkste sessies van de dag door te laten gaan. Dat waren de kwalificaties van andere klassen. Wederom geen rijtijd voor ons dus. We zouden dus zonder enkele meter gereden te hebben de kwalificatie in gaan.
Zaterdag:
Qp1: Het was in de ochtend opnieuw mistig. De sessie duurde lang, ik besloot daarom om gelijk naar buiten te gaan en een tijd te rijden. Mocht de mist doorzetten, dan had ik toch nog een tijd staan. Maar ik heb het rondje niet af kunnen maken. Het was te mistig en te gevaarlijk. De sessie werd na 3 minuten ook rood afgevlagd en ongeldig verklaard. Dit hield in dat alles zal afhangen van kwalificatie 2.
Qp2: Het was eindelijk droog en mist vrij. Iedereen ging direct naar buiten. Elke meter was kostbaar. Ik heb de sessie rustig opgebouwd en mijn referentiepunten opgezocht. We kwamen net niet helemaal goed uit met de vertanding, maar ik moest het ermee doen. Ik sloot de kwalificatie af als vierde. Met een tevreden gevoel sloot ik de training af. Ik wist waar ik kon verbeteren. Echter was ik wel bang dat de ktm jongens een grotere stap zouden zetten dan ons. Het was dus zaak om alles goed te analyseren voor de wedstrijd later op de middag.
Race1: Ik had een goede start en kon één ronde het tempo van de jongens volgen. Maar ik had moeite om mijn zwakke punten van de kwalificatie te verbeteren en liep een achterstand op van iets meer dan 1 seconde. Toen ik eenmaal het gevoel had, kon ik het gaatje vrij gemakkelijk dichten en
mee knokken voor het podium. Ik kreeg naarmate de race door waar ik sterk was en waar ik verloor. Ik kon dit compenseren door later te remmen en een hogere bochtensnelheid te houden. In de laatste bocht van de laatste ronde zat ik gepositioneerd voor een derde plek. Helaas werd ik binnendoor gestoken. Bij het opkomen van het laatste rechte stuk richting de finishlijn maakte de rijder voor mij een gevaarlijke manoeuvre. Ik kon deze nog maar net ontwijken en kwam als vierde over de streep.
Echter werd zijn actie onderzocht bij de race directie. En hij kreeg een straf voor gevaarlijk rijgedrag. Dit hield in dat ik geen vierde maar derde ben geworden.
Zondag:
Wup: We hadden een kleine verandering toegebracht aan de remmerij. Het was dus zaak om te kijken of dit beviel. Na een aantal rondes kwam ik tot de conclusie dat ik meer rijtijd nodig had om te wennen aan deze verandering. We hebben dus besloten om terug te gaan naar het oude. Deze verandering gaan we verder uitproberen in Hockenheim.
Race2: Waar ik in race 1 de aansluiting de eerste paar rondes moest missen was dat nu niet het geval. Ik had direct tempo en kon samen met de voorste jongens ruim wegrijden van de achtervolgende groep. We waren nu veilig van de achtervolgende rijders. Het stuivertje wisselen was weer in volle gang. In de laatste ronde reed ik vierde. Degene op de tweede plek maakte een foutje waardoor de eerste vrije lucht kreeg en weg kon rijden. Ik ging weer vol voor het podium. Ik zat in de laatste chicane aan de verkeerde kant en reed mezelf klem. Hierdoor werd ik ingehaald en kon ik niet meer terugkomen. Heel heel heel erg zuur. Aangezien ik nu echt het gevoel had dat ik sterk genoeg was om op het podium te komen. Ik reed op de chicane na een foutloze race. Dan is een vierde plek heel erg zuur.
Nawoord: We hebben wederom onze snelheid laten zien. Met de snelste raceronde en een constante hoge pace kon ik vechten voor het podium. We nemen de positieve punten mee naar de finaleronde in Hockenheim. De gemaakte fouten ga ik goed bekijken en analyseren om ze niet nog een keer te maken. Het mag duidelijk zijn dat ik volop voor het podium ga in de laatste ronde van het jaar. Dit event zal plaatsvinden in het weekend van 20-22 september.