Beste sponsoren en clubleden,
Op het weekend van 16/18 augustus stond het IDM in Assen op het programma. Een thuisrace waar ik veel zin en vertrouwen in had.
Vrijdag:
Fp1: hoewel de weer voorspellingen voor het hele weekend vrij goed leken begon het toch plots te regenen op de vrijdagmorgen. Aangezien de rest van het weekend droog
leek, en mijn pace op het nat al vrij goed is besloten we geen risico te nemen en slechts één rondje te gaan rijden. In dit rondje kon ik even checken of de motor weer goed stond na de crash van Schleiz.
Fp2: De baan was op vrijwel alle plekken droog, enkele natten plekken weerhielden mij er echter om op mijn maximale kunnen te gaan rijden. Helaas hebben we hierdoor niet veel data kunnen verzamelen voor de kwalificatie later op de dag, en moest ik genoegen nemen met de … plek
Qp1: In tegenstellig tot andere weekenden moesten we dit keer ook al een kwalificatie op vrijdag rijden. Het weer was bijgetrokken en het circuit was compleet droog. Vanwege de weinige droge rijtijd was het zaak om meteen op scherp te staan en direct een goede tijd neer te zetten. Ik reed gelijk hard en kon in mijn eentje snelle tijden draaien die goed waren voor een vierde plek. Na deze eerste droge heat besloten we ook enkele
veranderingen te doen aan de fiets voor de volgende dag.
Zaterdag:
Qp2: Het weer was nog beter als kwalificatie één, er lag meer rubber op de baan en
iedereen had ervaring op een droog circuit. Kortom de tijden in deze tweede tijd training zouden een stuk scherper zijn als die van de eerste, en ik moest mee. De veranderingen aan de motor bevielen gelijk goed, en ik kon er hard mee rijden. Het doel was duidelijk, binnen 1,5 seconde van de snelste man zitten zonder slip-stream. En dat is gelukt! Ik zat met een vierde plek slechts 0,510 seconde achter de nummer twee, en iets meer als een seconde achter de pole man. Met een vierde uitgangpositie was ik dan ook zeer
tevreden.
Race 1: gezien de snelheid die ik in de kwalificatie draaide was het mogelijk om met de kop mee te kunnen. Dit lukte ook, echter reed ik me op een aantal plekken vast op de eerste drie mannen. Hierdoor moest ik anders gaan rijden. Dit leiden ertoe dat ik een foutje maakte en buiten de baan kwam. De aansluiting was hierdoor direct weg. Dit gaatje wou ik direct weer dicht proberen te rijden. Dat ging helaas mis, ik kwam in de
strubben ten val en lag dus laatste. Gelukkig kon ik de motor weer oppakken en door rijden. Na een ongelooflijke inhaalrace ben ik alsnog als vierde gefinisht. Alsnog het
maximaal haalbare eruit kunnen halen. Jammer van de gemiste kans om met kop mee te komen, maar alsnog blij met pace en de punten
Zondag:
WUP: Na de eerste race hebben we nog een kleine aanpassing gedaan aan de motor, Deze wouden we in de warm up uittesten. Hiervoor moest ik natuurlijk wel goede tijden rijden. Om het verschil te merken. Maar dat kreeg ik niet voor elkaar. Ik wel kunnen kijken of de motor lekker aanvoelde na de reparaties van de crash in de race.
Race 2: Ik wist waar het in de eerste race fout liep, dus ik wist waar ik het moest veranderen. Dus dat is wat ik deed. Meteen met de jongens mee, aanvallend rijden,
vechten in de groep voor de eerste plaats. Dit beviel goed en kon zonder teveel risico het tempo rijden. Ik reed daarnaast ook nog de snelste tijd van de race. Ik zat op de eerste
positie toen we de laatste ronde in gingen. Niet ideaal, maar ik had een plan. Ze kwamen me het laatste rechte stuk voorbij en lag toen weer vierde, ik had alleen de laatste
chicane nog om een actie uit te voeren. Dus dat is wat ik deed, in het midden van de
bocht kon ik niet meer insturen door een andere rijder en moest ik een short cut nemen. Ik kwam als derde over de finish. Na enige discussie bleek mijn derde plek geldig te zijn. Gezien degenen op de vierde plek ook buiten de baan kwam. We kregen hierdoor beide een penalty van 1 seconde. Dit hield in dat de einduitslag hierdoor niet beïnvloed werd.
Super blij en opgewonden met deze derde plaats. Vooral gezien het tempo wat ik kon rijden, en de progressie die we gedurende het hele jaar hebben gezet.
Nabeschouwing: Ik ben super blij met deze prestatie en verbetering. We nemen alle positieve aspecten mee naar het volgende event op de Nürburgring. We zijn hier afgelopen jaar al 1 keer geweest om te testen, en ik kijk erg uit naar het
wedstrijdweekend op dit mooie voormalig gp circuit.