Eveno Racing

Evenementen

opnames Classic TT 2024

6-8 sep World Super sport 300 Motul Franse Ronde

Met Loris Veneman 

supersport 300

6-7 septeber IDC TT Assen Gratis toegang

IDC  600 supersport

met Maik duin en Julian Van Kalkeren 

 

15 sep Europese .talentcup circuit Jerez-Angel Nieto

met Kiano Veiier

IDM 20-22 september Hockenheim

Dylan Czarkowski in de 300 super sport

Thijs Westenberg in de supersport 600

Loris Veneman leider in WK supersport 300

Nadat de races in Tsjechië op het circuit van Most afgesloten werden met een dubbele overwinning voor Loris en daarmee een derde plek in de tussenstand stonden afgelopen weekend de wedstrijden op het bloedhete circuit van Portimão in Portugal op het programma. Het circuit in Portugal wordt de rollercoaster genoemd doordat het enorme hoogteverschillen heeft en echt uitdagend is voor de rijders. Vorig seizoen was Portimão de laatste race op de kalender en waren de prestaties erg positief. Garanties zijn dat echter nooit dus was het zaak het weekend zoals gebruikelijk aan te pakken.

Voor dit weekend hadden we een nieuw schema ontvangen, we rijden de trainingen en races iets later op de middag, voor de superbike klassen betekende dit een verschuiving naar begin van de avond en dus wat koelere omstandigheden, voor ons eigenlijk een verschuiving naar het heetst van de dag. Hier was niet heel goed over nagedacht.

Tijdens de vrije training was het al 35 graden waardoor we wisten dat het lichamelijk een zware dag zou worden, kwestie van rustig blijven en stap voor stap werken. De vrije trainingen reden we als team los van de grote groep, dit geeft meer rust op de baan en zorgt ervoor dat je werkt aan je eigen snelheid in plaats van die ene ronde in de slipstream. De baan was heet en een beetje “greasy” (glad door te weinig rubber) Loris had een uitstekend tempo te pakken, zat de hele tijd in de top 3 en kon de training als snelste afsluiten met een voorsprong van 0,5 sec.

Superpole: tijdens de superpole was het nog een paar graden warmer en was er iets meer wind, met de wind moesten we wel rekening houden aangezien het veel topsnelheid kostte. De baan was boven de 50 graden nu waardoor je de voorband niet te veel moest stressen, Loris ging hier slim mee om door zijn remstijl iets aan te passen en de voorband te ontzien. Samen met teamgenoot Mirko had Loris een goede plek op de baan gevonden en konden de rijders elkaar helpen naar goede tijden. Dit was teamwork zoals het hoort met aan het eind een 1-2 voor het MTM Kawasaki team. Loris reed een pole position met een voorsprong van opnieuw 5 tiende.

Race 1: door de 1-2 op de grid zou dit de race kunnen zijn waarbij we met teamwork weg zouden kunnen rijden, dit komt niet vaak voor in de 300 klasse en dit zou dus erg speciaal zijn. Loris had een mega start en kon samen met Garcia en teamgenoot Mirko een gaatje van 1,5 seconden rijden op de concurrentie. Dit gat zou groot genoeg kunnen zijn maar helaas werkte de achtervolgende groep goed samen (voor het eerst dit jaar) en konden ze de 1,5 seconde dicht rijden. Loris had 90% van de race vooropgereden maar het zou aankomen op de laatste ronde, Loris had zijn grote concurrent Iglesias vlak achter zich rijden en het zou een gevecht worden, halverwege de laatste ronde echter tikte Iglesias het achterwiel van loris aan verloren ze tijd, Iglesias kon een crash niet voorkomen. Loris werd opgeslokt in de groep moest vechten tot de finish met een P4 als resultaat. Natuurlijk even teleurgesteld, hard gevochten en dan geen beloning maar dit is ook racen. Doordat Loris de race op kop gereden had gaf hij de groep erachter de slipstream om tijden te zetten. In het regelement is de rondetijd van race 1 de grid positie voor race 2. We moesten hierdoor race 2 als tiende starten.

Race 2: starten vanaf P10 vraagt een andere strategie, wordt het buigen of barsten in bocht1 of bouw je het op? We hadden de afstelling iets verandert en de motor beter gemaakt op het aanremmen en dus inhalen op remmen) dit was nodig voor race 2. Na een goede start kwam loris al snel aan op P6 en kon daarna het kleine gaatje naar de top 3 dichtrijden, hij nam hierbij Garcia op de Chinese Kove machine mee maar de twee werkten goed samen. De Kove is erg snel op de rechte stukken dus dat is een klein voordeel om te gebruiken. Op hetzelfde moment komt concurrent Iglesias de pitstraat inrijden met ene motor die niet goed meer klinkt. Iglesias was de kampioenschapsleider op dat moment. De kopgroep telde nu 5 rijders en dit keer werkte de groep samen en konden ze wegrijden bij de rest. 5 + 5 stond er op het pitboard, (groep van 5 rijders en 5 seconden voorsprong) de info spreken we vooraf met Loris af. De laatste ronde moest gaan bepalen hoe het podium eruit ging zien. Met 2 Kove machines in de kopgroep was het hard vechten, Mirko maakte daar handig gebruik van door op het juiste moment te ontsnappen, Loris kwam iets in het gedrang en moest keihard terugvechten. Op de streep had Loris ze echter te pakken en kon aansluiten achter Mikro op P2!!

Een dubbel podium voor MTM Kawasaki dus!

 

Leiding in de WK tussenstand: Dat Loris Portimão een leuk circuit vindt wisten we. Ook dat het rijden in de warme omstandigheden geen probleem zouden zijn was duidelijk. Goed is het om te zien dat de wedstrijd strategie steeds beter gaat, hard rijden en dat combineren met inhalen is key in deze klasse. Doordat de concurrentie steken liet vallen maar vooral omdat Loris hard bleef werken verlaten we Portugal als leider in de tussenstand voor het WK Supersport 300 met 10 punten voorsprong.

De concurrentie komt van de Spaanse rijder Inigo Iglesias op 10 punten achterstand, de Indonesiër Aldi Mahendra op 11 punten achterstand en Mirko Gennai op 40 punten.

De volgende race vindt plaats op Magny Cours op 6/7/8 september, dit is een van Loris zijn favoriete circuits. Natuurlijk gaan we hier weer voor het maximale.

Rijder aan het woord,

“Het was een super mooi race weekend, pole position, podium en leider in het WK kampioenschap. Ik voelde me dit weekend ook heel sterk en merk dat mijn goede conditie hier ook in meewerkt. Het was zo warm in Portugal dus dan is het uithoudingsvermogen erg belangrijk. Ook had ik de snelste raceronde in de race gereden en daar heb ik ook nog een prijs voor gekregen. Het podium maakte het extra speciaal omdat mijn teamgenoot ook op het podium stond en was het 1,2 tje voor MTM Kawasaki na het podium hebben we dat even goed gevierd samen. Nu maken we ons weer klaar Voor Magny Cours Frankrijk, ik ben er klaar voor”

 

 

Met vriendelijke groet/ kind regards,

 

Barry en loris Veneman