Winst In Donington (Engeland) in de Kawasaki ZX-4RR klasse
Het afgelopen weekend hebben we deelgenomen in de Kawasaki ZX-4RR klasse op het circuit van Donington in Engeland. Het plan om in Engeland te gaan rijden is een tijdje geleden geboren en met hulp van een aantal partners uitgevoerd.
De nieuwe Kawasaki ZX-4RR is een 4 cilinder 400cc machine met ca 80pk, deze motor kun je zien als een soort mini supersport 600 en is dus een mooie ontdekking voor Loris richting toekomst. De klasse in Engeland is opgezet door MSS Performance en via hen konden we een wildcard motor ter beschikking krijgen.
Het was een drukke week aangezien Loris voordat hij naar Donington zou reizen eerst nog een testdag heeft afgewerkt op het circuit van Magny Cours in Frankrijk. Voor deze test kregen we de beschikking over een ZX-4RR racer van Druijff racing, dit Nederlandse bedrijf is gespecialiseerd in het opbouwen en tunen van Kawasaki motoren. Op Loris zijn favoriete circuit voor het eerst testen met deze motor was perfect, onder prima omstandigheden en met veel ruimte op het circuit hadden we een zeer goede dag. Dezelfde avond vertrokken we nog voor de reis terug naar Dalfsen om de volgende dag met de boot naar Engeland te vertrekken.
Donington is een van de mooiste circuits ter wereld en elke rijder moet hier eigenlijk een keer gereden hebben. Natuurlijk kent Engeland ook wat regenbuien en meteen de donderdag hadden we een fijne Engelse dag. Gelukkig was de verwachting verder voor het weekend goed.
Vrijdag hadden we een vrije training en een kwalificatie net als in de WK 300, een nieuwe baan met nieuwe motor is dan toch even spannend maar het liep lekker. De eerste trainingen nog een beetje zorgen dat alles op zijn plek zat maar geen grote problemen. In de kwalificatie kwam Loris echter al na 1 ronde binnen met een gebroken schakelstang. Natuurlijk was de sensor van de blipper/ quickshifter ook gebroken, dit betekent dat we alleen old school verder konden door met de hand te “blippen” De laatste keer dat Loris zo gereden heeft was in de NSF100 klasse maar onder het motto niet zeuren en rijden toch naar P5 kunnen rijden. Schade beperkt dus en happy met de startplek
Race 1 konden we starten op nieuwe banden, we hadden de motor nog iets aangepast dus we keken vol vertrouwen naar het asfalt, de lucht was echter net zo donker en het druppelde al wel. Ondanks de druppels en het dreigen kwam de echte regen niet en gingen we op slicks verder. Loris kwam na 2 ronden als eerste door en kon eigenlijk toen zijn eigen ritme rijden en een voorsprong opbouwen van 3 seconden. Dit waren we niet gewend in de 300 klasse om dat daar alles in 1 groep blijft. De +3 op het pitboard was dus even wennen maar wel lekker. Je kon merken dat de winst met voorsprong opmerkelijk was aangezien ook de omroeper en de andere teams dit nooit verwacht hadden. Na het podium moesten we via de paddock terug en dan loop je dus echt tussen de Engelse fans. Leuk maar het zorgde er ook voor dat we te laat waren bij de gewicht keuring waardoor Loris een penalty kreeg voor race 2. We hebben nog wel even gewogen natuurlijk omdat we wilden laten zien wel aan het gewicht te voldoen. 3 kg erboven.
Race 2 achteraan starten, even slikken maar ook wel weer een prima uitdaging. Planning/ strategie, hoe ga je dat doen. Na een goede start kwam Loris na 4 ronden al als eerste door, hij had 4 ronden lang een heel hoog tempo gedraaid. De band van race 1 moesten we ook voor race 2 gebruiken en we wisten dat dit wel wat lastig zou worden. De hele race op kop gelegen en in de laatste ronde kwam er 1 Engelsman uit de slipstream. Een goede move natuurlijk en dat is racen, een ultieme actie in de laatste bocht zou mogelijk zijn maar met zeer veel risico voor beide rijders. Met het ook op de WK race in Most was dit niet verstandig. Een prima P2 dus vanaf de laatste plaats op de grid.
Met een goed gevoel en een gaaf avontuur achter de rug weer met de nacht boot vertrokken richting Rotterdam, lekker slapen onderweg en fit wakker worden.
Voor deze race in Donington in de Tracker Kawasaki ZX-4RR klasse willen we graag speciale dank uitspreken aan: Open Line, Kawasaki Nederland, MotoPlus, MSS Performance en Druijff racing
Binnenkort volgt een exclusief reisverslag met alle details en foto’s in het MotoPlus magazine
Woensdag vertrekken we naar het Tsjechische Most waar de volgende race voor het WK Supersport 300 kampioenschap op het programma staat. Loris staat 4de in de tussenstand en Most is een goed circuit voor hem. Het doel is een stap naar boven en bij de top 3 in het kampioenschap te komen als de laatste races straks aan gaan breken.
Rijder aan het woord:
Een vier cilinder motor die 16.000 toeren maakt is echt leuk, het geluid en de kracht is totaal anders dan wat ik gewend ben maar geweldig mooi! Ik heb genoten van de races, eindelijk weer eens weg kunnen rijden van de concurrentie en niet steeds bang hoeven zijn dat ze uit de slipstream komen. Donington is een top baan maar ook het publiek is er geweldig. Ik wil iedereen bedanken voor dit avontuur en kijk nu alweer uit naar de race in Most aankomend weekend
Met vriendelijke groet/ kind regards,
Barry en loris Veneman