Eveno Racing

Wat doet Eveno Racing Gramsbergen?

Eveno Racing Gramsbergen bestaat uit Bertus Kelder, Evert Noteboom, Zwalastino Guichelaar, Bert Ekkel en Evert Dommerholt en is ontstaan in 1997 om Evert Noteboom, destijds net gestart in de brommerrace, financieel te ondersteunen. De brommerrace werd motorrace, in de vorm van een 4-jarig contract bij het team START Nieuwleusen, daarna volgden er verschillende jonge coureurs die door Eveno ondersteund werden en zich hierdoor in de kijker konden rijden. Bekende namen die door ons ondersteund zijn o.a. Danny de Boer, Ruben Bijman, Walid Khan & Jeffrey Buis.

Was voor de brommerrace al geld nodig, motorracen kost aanzienlijk meer en daarbij komt het doel van Eveno Racing in zicht: het zoeken naar financiële middelen d.m.v. het benaderen van sponsoren, leden van desponsorvrienden vanaf € 50,-, organiseren van evenementen zoals de jaarlijkse Gramsberger Classic TT etc. etc. In 2024 ondersteunen we financieel meerdere coureurs: Dylan Czarkowski uit Coevorden, Julian van Kalkeren, Maik Duin, Thijs Westenbrink, Kiyano Veijer en Loris Veneman welke allemaal in diverse raceklasses rijden.

De motorsport is een dure aangelegenheid en dat is als jong persoon nooit te bekostigen, een seizoen in de European talent Cup of de WK 300 kost al snel € 50.000 of meer.

Help ons daarbij en steun Eveno Racing want jij vindt toch ook dat jong talent een kans verdient!

Word lid en meld je aan met onderstaand opgaveformulier. Je krijgt regelmatig een overzicht van de races toegezonden en kunt eens een kijkje nemen in de keuken van een semiprofessioneel raceteam!

Beste sponsoren en clubleden,

Afgelopen weekend reisde het IDM circus af naar het Tsjechische circuit van Most. De voorspellingen betreft het weer leken goed, en ik keek uit naar de het weekend.

Vrijdag:

Fp1: één van de valkuilen van de laatste tijd is de vrije training. De vrijdag trainingen ben ik gewoon te langzaam. Ik focus me hier nu al een tijdje op om het te verbeteren. En ik was er dan ook op gebrand om er nu gelijk dichtbij te zitten. Dat lukte, ik stond qua tijd een stuk dichter bij de eerste man als alle voorgaande weekenden. Ik had een lekker gevoel op de motor en kon de sessie op p6 afsluiten. Hoewel de positie niet beter is als de vorige weekend is de snelheid dat wel.

Fp2: Het was nu zaak om dit goede gevoel door te zetten en kijken waar ik nog het

meeste kon verbeteren. Ik wist mijn taak en ging er dus mee aan de slag. Ik reed dit keer in een groepje. Achteraf had ik dit beter niet kunnen doen aangezien mijn eigen

hieronder moest lijden. Ik leerde minder en was minder gefocust. Ik heb mijn tijd echter wel verbeterd maar naar mijn mening niet genoeg. Er zat meer in vat! Wederom een p6.

Zaterdag:

QP1: In de nacht van vrijdag op zaterdag heeft het flink geregend, en aangezien wij de eerste groep waren die de baan op moest lag het circuit er niet fantastisch bij. Natte

plekken en weinig grip. Wij besloten zoals veel andere te wachten met naar buiten gaan.

Met nog ongeveer 5 minuten op de klok ben ik de baan opgegaan om te kijken hoe het

erbij lag, en om een ronde tijd te noteren. Er was een grote kans dat QP2 droog verreden zal worden. Maar we wouden de gok niet nemen. Aangezien er een aantal snelle jongens de gehele sessie binnen bleven stond ik eerste in QP1.

Qp2: Zoals verwacht was het nu wel droog en ook gelijk een stuk warmer. Dit hield in dat de ronde tijden flink aangescherpt zouden worden. Dat was ook gelijk het geval. Maar ik wist ook gelijk competitief te zijn en mooie ronde tijden te noteren. Ik heb weer een flink stuk van mijn snelste tijd af gesnoept. Ik mocht beide wedstrijden vanaf een zesde plek starten.

Race1: Na een chaotische start lag ik al direct op p4, ik zag een kans om direct mee te gaan met de voorste jongens. Helaas maakte ik door mijn enthousiasme wat fouten waardoor ik niet alleen de voorste groep bij kon houden. Maar ook nog eens ingehaald werd de achtervolgende groep. Ik baal hier nog steeds gigantisch van aangezien het een hele mooie race had kunnen worden. We wisten als team waar het aan lag en doen er

 

alles aan om dit in het vervolg niet meer te laten gebeuren. Het was een erg moeilijke race waarbij ik uiteindelijk op een zesde plek ben geëindigd.

 

 

Zondag:

Race2: Ik was erop gebrand om na de domper van race 1 een goed resultaat neer te zetten in de tweede wedstrijd. Na een goede start zonder al te veel gekke situaties had ik de aansluiting te pakken met de voorste jongens. We reden ook gelijk weg van de

achtervolgende groep. Het tempo lag de eerste paar rondes erg hoog, ik moest op het tandvlees rijden om erbij te kunnen blijven. Na enkele rondes viel er iemand vlak voor mij waardoor ik net de slipstream mistte. Er ontstond een klein gaatje, maar dit gaatje werd gedurende de rondes niet groter. Erg jammer dat ik net de aansluiting miste, maar het tempo zat er dit keer zeker in. Ik ben dan ook tevreden met mij vijfde plek.

 

 

De volgende race is over een aantal weken in Schleiz, dit is het circuit waar ik mijn allereerste ssp300 wedstrijd heb gereden. Ik ben er klaar voor en heb er zijn in. In de

tussentijd ga ik nog een aantal keer trainen om een goed gevoel met de motor te houden.