Eveno Racing

Wat doet Eveno Racing Gramsbergen?

Eveno Racing Gramsbergen bestaat uit Bertus Kelder, Evert Noteboom, Zwalastino Guichelaar, Bert Ekkel en Evert Dommerholt en is ontstaan in 1997 om Evert Noteboom, destijds net gestart in de brommerrace, financieel te ondersteunen. De brommerrace werd motorrace, in de vorm van een 4-jarig contract bij het team START Nieuwleusen, daarna volgden er verschillende jonge coureurs die door Eveno ondersteund werden en zich hierdoor in de kijker konden rijden. Bekende namen die door ons ondersteund zijn o.a. Danny de Boer, Ruben Bijman, Walid Khan & Jeffrey Buis.

Was voor de brommerrace al geld nodig, motorracen kost aanzienlijk meer en daarbij komt het doel van Eveno Racing in zicht: het zoeken naar financiële middelen d.m.v. het benaderen van sponsoren, leden van desponsorvrienden vanaf € 50,-, organiseren van evenementen zoals de jaarlijkse Gramsberger Classic TT etc. etc. In 2024 ondersteunen we financieel meerdere coureurs: Dylan Czarkowski uit Coevorden, Julian van Kalkeren, Maik Duin, Thijs Westenbrink, Kiyano Veijer en Loris Veneman welke allemaal in diverse raceklasses rijden.

De motorsport is een dure aangelegenheid en dat is als jong persoon nooit te bekostigen, een seizoen in de European talent Cup of de WK 300 kost al snel € 50.000 of meer.

Help ons daarbij en steun Eveno Racing want jij vindt toch ook dat jong talent een kans verdient!

Word lid en meld je aan met onderstaand opgaveformulier. Je krijgt regelmatig een overzicht van de races toegezonden en kunt eens een kijkje nemen in de keuken van een semiprofessioneel raceteam!

 

Beste sponsoren en clubleden,

Verleden weekend stond de tweede wedstrijd van het IDM kampioenschap op de planning. Ik ging met zelfvertrouwen naar het circuit toe, ik had een goed gevoel en had me wederom goed voorbereid.

Vrijdag:

FP1: Het doel voor dit weekend was om vanaf het eerste moment competitief te zijn. En dat begint op de vrijdag tijdens de eerste twee vrije trainingen. Ik wist wat mijn streef tijd was, en ik had een plan bedacht om dit te gaan behalen. Echter werkt een theoretisch plan niet altijd in de praktijk. En heb ik mijn doel, om meteen op snelheid te zijn niet

gehaald. Dit is een probleem wat al langere tijd speelt. Het is dus ook moeilijk om het in één weekend op te lossen. Ik sloot FP1 af als vijfde.

FP2: Mijn doel voor de tweede training was wederom om zo snel mogelijk naar mijn

eigen pace te komen zonder hulp van andere rijders. De positie was dus niet iets waar ik me op focuste. Ik kon vrij vlug dezelfde tijden rijden als in de eerste vrije training. Maar het lukte me vervolgens niet om deze tijden aan te scherpen. Er is dus wel een klein stapje gezet. Maar het was nog niet noemenswaardig, en ik was er dan ook zeker niet tevreden over.

Zaterdag:

Qp1: OP de vrijdag avond hebben we technische hulp gekregen betreft de data. Hier konden we veel informatie uit halen, en mijn verbeterpunten duidelijk zien. Door er met

een frisse blik naar te kijken, en doelgericht/specifiek aan mijn probleem te werken wist ik hoe ik de kwalificatie aan moest vliegen. Ik probeerde de hele kwalificatie te denken aan de tips die mij meegegeven waren. En ik merkte dat na verloop van de sessie ik het steeds beter onder controle begon te krijgen. Ondanks de vijfde plek was ik tevreden met de progressie die ik geboekt had.

Qp2: Ik reed de eerste 10/15 minuten van de kwalificatie alleen, om te wennen aan de kleine aanpassingen die we aan de motor hebben toegebracht. De laatste 5 minuten

 

ging ik achter een snellere rijder aan om van hem te leren, en zijn slipstream te benutten. Ik was gelijk snel, en kon zijn tempo goed volgen. In mijn laatste vliegende ronde ging het helaas mis. Ik raakte de voorkant kwijt in een snelle bocht waardoor ik onderuit schoof. En hierdoor ging mijn potentiële snelste tijd dus ook de prullenbak in. Ik was oké, en de motor had niet veel schade. We konden de fiets weer snel opbouwen voor de eerste race later op de dag. Helaas kwam er in de laatste ronde weer iemand onder mijn tijd

waardoor ik de wedstrijden als zesde moest starten.

Race1: Mijn plan was om de vijfde rijder meteen voorbij te gaan en aan te pikken bij de kopgroep. Maar tijdens de sprint naar de eerste bocht kwam een snelle fiets mij voorbij op het rechte stuk. Ik wist dat hij de pace niet had om mee te kunnen doen in de kopgroep. Dus besloot risico te nemen en hem bruut in te halen in de eerste bocht.

Helaas tikte we elkaar aan waarna hij viel. Ook was er al direct een klein gaatje naar de kop. Tot overmaat van ramp kreeg ik ook nog een long lap penalty wegens mijn

inhaalactie. Ik wist het gat vervolgens weer te dichten naar de tweede groep en was duidelijk sneller. Helaas liepen de andere motoren een stuk harder waardoor ik veel

risico moest nemen om bij te blijven. In de laatste bocht van de laatste ronde kwam ik ten val bij het uitvoeren van een inhaalactie. Ik baalde natuurlijk ontzettend omdat ik weet dat ik een stuk sneller was.

 

 

Zondag

Wup: Het had vlak voor de warm up geregend, en we zagen de meerwaarde er niet van in om te gaan rijden. We zijn dus alleen de laatste 3 minuten naar buiten geweest om te

kijken of alles lekker zat na de crash en om een proef start te doen.

Race2: Ik wist dat het een taaie race zal worden tussen alle snellere motoren. En aangezien de wind gedraaid was wist ik ook dat een goeie start extra belangrijk was.

Helaas verloor ik op het rechte stuk in plaats 1 plek, twee plekken. De tweede groep reed weg en ik kwam de andere rijder maar nier voorbij. Toen ik er eenmaal voor zat reed ik snel weg en had ik binnen een aantal rondes de aansluiting naar de tweede groep weer

helemaal gevonden. Ik knokte hier hard in mee, maar kwam als laatste van de groep over de finish op een teleurstellende zevende plek.

Nawoord:

Een voor mij slecht weekend. Het is lastig gebleken om op dit circuit tegen de snelle motoren te knokken. Wel hebben we een stap gezet in het alleen rijden, en in het

verhogen van mijn eigen tempo. Ik neem alle positieve dingen mee naar het volgende wedstrijd weekend in Most. Daarnaast gaan we kijken hoe we ons nog beter voor kunnen bereiden.