IDM Sachsenring races Loris Veneman
De 2024 WK supersport kalender kent een aantal lange pauzes, daarom was het plan geboren om naast de WK 300 ook een aantal races in het IDM Supersport 300 kampioenschap te rijden.
De eerste race stond afgelopen weekend gepland op het prachtige circuit de Sachsenring, een mooie GP baan midden in de natuur van oost Duitsland.
Helaas is het deelnemer veld in de IDM erg mager met 10 vaste rijders, voor de wedstrijd iets minder leuk maar voor ons wel een voordeel omdat je nu veel alleen kunt rijden en echt kunt zien of onderdelen beter zijn ipv alleen maar gemak te hebben van de slipstream.
In de trainingen ging het erg goed, de SC2 banden die we in het WK gebruiken deden het op vrijdag erg goed op de Sachsenring met de vele linker bochten. Het IDM rijdt echter op de zachtere SC1 banden, meer grip maar ook veel sneller versleten. Omdat je maar 5 banden stickers (5 banden voor 2 trainingen, warm up en 2 races) krijgt kun je hierdoor niet veel rijden en dat is natuurlijk wel jammer.
In de kwalificaties ging het goed, een tweede tijd zonder slipstream was prima. In kwalificatie 2 kreeg Loris aan het eind een enorme highsider voor de kiezen bij het opkomen van het rechte stuk. We schatten in dat hij een meter of 4 de lucht in ging. Gelukkig alles ok en konden we race 1 deelnemen.
Race 1: een goede race met een kopgroep van 4 rijders, na de val had Loris even nodig om in het ritme te komen maar hij kon de snelste raceronde rijden. Weg rijden van de groep ging zeker niet lukken, daarvoor waren de KTM’s te sterk op sommige stukken heuvelop. Het was beter een tactische laatste ronde te rijden, dit lukte gedeeltelijk en op de lijn was het een foto finish met oud teamgenoot Jeffrey Buis voor P3. In de WK komt dit ook wel voor en dan laten ze je even wachten in pitlane om de eindstand definitief te maken na penalty’s en evt foto finish. Loris werd naar het podium gestuurd voor P3. Niet veel later kwam de team manager van Freudenberg racing vertellen dat Loris 4de was en Jeffrey 3de . Dit gaf wat commotie, normaal komt een steward van de organisatie dit vertellen en wordt de fotofinish getoond. In het IDM gaat het dus anders en dat was even wennen.
Race 2: het weer was wisselvallig en kon eigenlijk alle kanten op gaan. We besloten in elk geval op regenbanden richting grid te rijden, ons idee was om op de grid te beslissen. We hadden het plan om een extra set regenbanden in de bandenwarmers te stoppen om zo de anderen te laten denken dat we op slicks zouden gaan starten. We hadden echter niet genoeg banden. Op de grid wisselden we naar slicks omdat het droog leek. Er was geen aftel klok voor de start procedure dus was het een beetje gissen hoeveel tijd we nog hadden, het begon harder te regenen en we besloten op het laatste moment richting pitlane te gaan en daar alsnog te wisselen naar regenbanden.
Wanneer je vanuit de pitlane start moet je achteraan gaan staan op de grid, dit wisten we eigenlijk wel maar we twijfelden omdat er 2 opwarm ronden waren en geen safetycar achter het veld. We hebben toen gezegd, doe maar wat de KTM’s doen, dan moeten ze of iedereen straffen, of niemand. Loris ging op P2 staan en zou daardoor een ride through penalty krijgen. In de race had Loris redelijk snel een voorsprong van 8 seconden, hij kreeg als laatste de ride through penalty wat best wel een nadeel is en viel terug naar P4. Op de streep echter opnieuw een fotofinish voor P3.
We hadden ons lesje geleerd na race 1, dit keer in de pitlane gewacht en gevraagd of de uitslag bevestigd was, Ja was het antwoord je moet naar het podium. Bij het podium opnieuw gevraagd en
opnieuw bevestigd en de podium cap gekregen. Toen Loris klaar stond voor het interview kwam het oranje KTM mannetje weer aanlopen met een oranje motor en de mededeling dat het toch P4 was. Weer geen steward of organisatie die iets zei, enkel het andere team. We hebben toen navraag gedaan bij racecontrol en daar gaven ze aan de we alleen de foto mochten zien indien we een protest in zouden dienen en €250,- zouden betalen.. Beetje rare situatie want wanneer de foto zou laten zien dat Loris P4 was dan zou de discussie weg zijn lijkt ons.
Op de vraag of in het IDM geen pitlane speed geldt? (de rijder die nu P3 had reed tijdens zijn drive through te snel en wachtte niet tot de witte eindstreep alvorens op het gas te gaan) werd ons gezegd: jullie begeven je op dun ijs…
Het IDM 300 kampioenschap telt 10 vaste rijders en na de omstandigheden die ze vorig jaar meegemaakt hebben en wij nu begrijp ik dat wel. Voor ons was dit de laatste deelname in het IDM 300 kampioenschap.
De focus ligt nu op het WK 300 en wellicht nog een paar andere leuke avonturen gedurende dit seizoen waar we later meer nieuws over kunnen vertellen.
Rijder aan het woord,
Het was een bijzonder weekend, eigenlijk was ik het hele weekend bij de snelste 2. We hebben veel kunnen testen alleen jammer dat deze klasse zo klein is en bepaald wordt door 1 team en dat is niet oke. Ik focus mij volledig op het WK waar het niveau hoger ligt en alles wel goed geregeld is.
Gelukkig geen blessures verder en het gevoel van rijden is goed.
Met vriendelijke groet/ kind regards,
Barry en Loris Veneman