Top 5 klassering Loris Veneman in Barcelona
De eerste race van het WK supersport 300 kampioenschap heeft afgelopen weekend plaatsgevonden op het circuit van Barcelona. De races op Catalunya vonden dit jaar al vroeg in het jaar plaats. Naast de kalender verandering is er ook een aanpassing in het tijdschema gemaakt. De WK supersport 300 klasse heeft nu op vrijdag de vrije trainingen en Superpole training (kwalificatie) en op zaterdag en zondag een warming up training en races.
Traditiegetrouw vonden op de woensdag en donderdag voorafgaand aan het eerste evenement de fotosessies plaats met de rijders en de groepen. Ook vinden vooraf natuurlijk de eerste voorspellingen plaats, wie is titelkandidaat, wie is underdog? De officiële website:
https://www.worldsbk.com/en/news/2024/PREDICTIONS+5+favourites+and+5+outsiders+for+WorldSSP300+title+charge+in+2024
tipte Loris bij de top 5 kandidaten.
De vrijdag in Barcelona begon onder zeer zonnige omstandigheden met een temperatuur van ca 22 graden. Ik denk dat niemand verwacht had in maart al deze omstandigheden te krijgen. Pirelli had voor deze race SC2 achterbanden meegenomen, dit is een hardere compound achterband die vooral bij wat lagere temperaturen goed functioneert. Het zou echter anders worden in Barcelona… al rond 12 uur hadden we asfalt temperaturen van boven de 40 graden waardoor het met de SC2 wel lastiger werd. De eerste vrije training kon Loris zijn eigen tijd van 2023 al verbeteren, de motor voelde goed aan en zonder overdreven risic o’s in deze training was een P7 het resultaat.
Het nieuwe schema zorgt voor een superpole training op vrijdag middag, er is dus weinig tijd voor veranderingen en je moet zeker zijn dat de aanpassingen werken anders vergooi je de superpole. De temperatuur was hoog en anders dan in de ochtend was de achterband vrij snel “aan de kook” De meeste rondetijden werden gezet in de eerste of tweede ronde. Loris had op zich een goede ronde maar moest uitwijken voor een vallende rijder en verloor daarmee 0.4 sec op de ronde. Gedurende de training reed Loris uitstekende race snelheid tijden maar dat helpt je niet om verder vooraan te komen. P13 in deze allereerste superpole van 2024. Een start van rij 4 op Barcelona is niet het grootste probleem, de run naar de eerste bocht is lang en je kunt al veel posities winnen.
Race 1 zaterdag: na een korte warming up training zonder problemen en een P6 was het tijd voor race 1. Een spannende race met een enorme kopgroep was het strijdtoneel. Loris en zijn teamgenoot Mirko Gennai zaten in deze kopgroep. Halverwege de race was er een klein gaatje en reed Loris in de tweede groep, dit is gevaarlijk want bij een rode vlag situatie zou de race afgelopen zijn. Gelukkig lieten de andere rijders Loris even met rust en kon hij het gat dichtrijden. Loris zijn racepace was erg goed. In de kopgroep aangekomen ging Loris de laatste ronde als 3de het rechte stuk op maar aan het eind van dit rechte stuk kwamen er ca 6 rijders in de slipstream overheen. De laatste ronde kon Loris nog terugvechten en op de streep een P5 rijden op 5 tiende van de winnaar.
Race 2 zondag: een nieuwe dag met duidelijk koelere temperaturen en zelfs een natte warming up training. Deze training konden we dus niet gebruiken om de afstelling te testen. We maakten de keuze voor een iets andere eind overbrenging en dit was helaas fout. Ipv verbetering werd het slechter in de race waardoor het lange rechte stuk Loris de das om deed. De motor stond te kort gegeared en door alle slipstream effecten van de enorme kopgroep kwam de motor te vroeg in de toerental begrenzer. Wat Loris in de bochten goed kon maken werd op het rechte stuk weer verloren. In de voorlaatste ronde stak de leider in de wedstrijd zijn hand op, veel rijders dachten aan een technisch probleem en het werd erg rommelig in de bochtige laatste sector. Loris lag op dat moment 9de maar werd in de chaos aangetikt en buiten de baan geduwd. Hierdoor moest hij opnieuw beginnen vanaf P19 in de laatste ronde. De actie van de rijder vooraan bleek strategie aangezien hij op die manier een gaatje kon forceren. Slim gedaan maar niet erg netjes of veilig voor anderen. Loris kon in de laatste ronde nog een paar plekken winnen en met P15 1 puntje meenemen.
Gezien het wedstrijd tempo was er meer mogelijk geweest maar dan moet wel alles kloppen. We nemen deze ervaringen mee naar de volgende race.
WK Superbike Assen: de volgende race vindt plaats op het TT circuit, ons thuis circuit! Natuurlijk kijken we al uit naar deze race waarin we naast prestaties op de baan natuurlijk veel sponsoren, gasten en publiek hopen te ontvangen.
We testen met het team op 2 april in Assen, dit is het laatste rij moment wat we op het TT-circuit kunnen plannen.
De race in Assen vindt plaats van 19 t/m 21 april met races op zaterdag en zondag.
Rijder aan het woord:
“Het weekend in Barcelona was niet makkelijk maar ging eigenlijk wel heel goed. Ik was meteen sneller dan dat ik 2023 was en maakte zelf geen fouten. Voor de race had ik vertrouwen maar moet wel bekennen dat het wennen was om weer met zo’n grote groep te rijden. Race 1 kwam ik de voorlaatste ronde als 3de het rechte stuk op dat koste me veel plekken in de slipstream. Op de streep op 5 tiende van de winnaar afgevlagd. Top 5. Race 2 was erg moeilijk, ik had wat nadeel op het rechte stuk door de afstelling en werd steeds ingehaald. Toen ik naast de baan geduwd werd de laatste ronde was de kans op een goede uitslag voorbij maar toch nog een puntje gepakt. Ik heb erg veel zin in Assen, een veel leukere baan!”
Met vriendelijke groet/ kind regards,
Loris en Barry Veneman