Wintertrainingen Loris Veneman.
De afgelopen maanden hebben we voor loris een training omgeving in Spanje gecreëerd. De motoren en camper staan daar dus hoeft Loris alleen maar heen en weer te vliegen, dit scheelt veel reistijd en kosten.
Naast zijn trainingen in Spanje op de motor doet hij ook veel hardlopen en fietsen en is hij in topconditie
Ook thuis werkt hij er hard aan om topfit te zijn, sportschool, veel fietsen (indoor trainen ivm het weer) daar heeft hij echt zijn drive in gevonden. Online werken ze met het zwift systeem waardoor ze met veel coureurs samen de strijd aangaan om het uiterste uit zichzelf te halen. In februari heeft Loris zijn eerste kracht en conditie meting op Papendal daar gaat hij zijn jaarlijkse VO2 max test uitvoeren.
Vanaf begin januari stonden de eerste trainingen op het programma waarbij er ook op WK banen getraind zou worden. Jerez de la Frontera was de eerste stop.
Op het programma stonden 2 dagen trainen op korte circuits met de Supermoto en de superport 300 machine en daarna 4 volledige dagen op het circuit van Jerez.
De trainingen op de korte circuits werden gebruikt om even weer op gang te komen, reactie vermogen, spiergeheugen, het “motorrijden” moet altijd even terugkomen wanneer je een paar weken niet gereden hebt en dat is goed te oefenen op de kartbanen. Zowel met de Supermoto als ook met de Ninja 400 heeft Loris rondes gedraaid op de kartbaan van Campillos.
De weersomstandigheden waren erg goed en het circuit van Jerez is altijd speciaal om op te rijden. Jerez mag gezien worden als een van de meest iconische circuits van Spanje. Het WK supersport 300 kampioenschap rijdt in Jerez dit jaar de laatste race van het seizoen. Belangrijk dus om de baan vast te leren kennen en daarmee voordeel op te doen.
De 4 dagen in Jerez waren positief en het tempo was meteen goed. De training motor verschilt een klein beetje van de WK motor maar de basis is gelijk. We trainen in de winter met name op de basissnelheid en hebben een aantal race simulaties uitgevoerd. De echte time attacks worden gedaan met slipstream en nieuwe verse banden en dat was nu nog niet echt nodig. Loris zijn snelste ronde van 1.53.0 op gebruikte banden was echter toch al goed voor een goede klassering indien het een raceweekend geweest zou zijn. Loris reed in Jerez samen met een aantal ander supersport 300 en moto3 rijders. Een aantal van hen kende hij goed, dit maakt het extra leuk en leerzaam. Na 4 dagen rijden en goed gevoel opgebouwd te hebben begon de vliegreis terug naar Nederland. De volgende trainingen staan begin februari gepland op de circuits van Cartagena en Valencia. Na deze trainingen is het in maart tijd voor de team trainingen op Aragon en Alcarras alvorens de eerste WK race in Barcelona begint.
De afgelopen week kwam ook het persbericht uit met daarin het nieuwe tijdschema. Een verandering voor de Supersport 300 aangezien we nu midden op de dag in het programma rijden tussen de SBK races in en niet meer aan het einde van de dag. Een positieve verandering die meer exposure op zal leveren en een mooier programma biedt aan onze gasten.
Het schema en het filmpje van alle hoogtepunten van Loris, gemaakt door MTM Kawasaki staan in de bijlage.
Met vriendelijke groet/ kind regards,
Loris en Barry Veneman