Eveno Racing

Evenementen

opnames Classic TT 2023 met dank aan Vechtdal TV
Opgave machinekeuring classic tt vrijdag 21 juni 2024

Op vrijdagavond 21 juni a.s. vindt er wederom een machinekeuring plaats in het centrum van Gramsbergen, we zullen rijdend vanuit het paddock richting Gramsbergen gaan en ook vanuit Gramsbergen weer over de openbare weg onder begeleiding terug rijden.

Vertrek zal zijn 18:45 uur vanaf het rennerskwartier in Anerveen.

Deelname is verplicht in motorpak, handschoenen, laarzen en helm dit ivm de veiligheid en de uitstraling.

Wilt u meedoen vul dan onderstaand formulier in, er zijn geen kosten aan verbonden.

Let wel dat deelname alleen bedoeld is voor motoren die ook op zaterdag aan de Classic TT  deelnemen.

Er is een maximum aantal deelnemers (max 40) ivm de verzekering, vol = vol

 

U kunt zich opgaven hiervoor via de onderstaande link:

 

Opgave machinekeuring

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Evert Noteboom

Secretaris stichting Eveno Racing

IDM 1-2 juni Oscherslebem .Duitland

Dylan Czarkowski in de 300 super sport

Thijs Westenberg in de supersport 600

14-16 jun World Super sport 300 Italië

Met Loris Veneman 

supersport 300

23 juni Europese .talentcup Circuit Autodromo Internacional Algarve

met Kiano Veiier

Vrijdag 12 juli zaterdag 13 juli IDC Assen

IDC  600 supersport

met Maik duin en Julian Van Kalkeren 

gratis toegang

Beste sponsoren en racefans:

 

Loris Veneman Rookie of the year in WK supersport 300

De laatste race voor het WK supersport 300 kampioenschap heeft afgelopen weekend plaats gevonden. Een race die meteen volgde op de succesvolle race in Aragon een week ervoor. Met de winst in Aragon hoorde Loris al tot de jongste winnaar ooit van een WK supersport 300 race en ging daarmee ook stevig aan de leiding in de stand voor beste nieuwkomer.

Het laatste raceweekend op het circuit van Portimoa in Portugal was in alle opzichten een zwaar maar ook veelbelovend weekend voor het MTM-team. Sportief gezien stonden de WK rijders titel en de WK titel voor teams op het spel. MTM stond voorafgaand aan het weekend aan de leiding maar het is pas voorbij zodra de finish vlag valt.

Ook was dit laatste weekend in Portimao erg beladen vanwege het ongeval van MTM-rijder Victor Steeman in Portimao 2022. Met het verliezen van Victor was niet alleen een groot sportman verdwenen maar ook een team lid en vriend voor velen. Voor alle teamleden die ook vorig jaar betrokken waren zou dit een extra zwaar weekend worden. Op de donderdag voorafgaand aan de races hebben we een speciaal moment genomen om Victor te herdenken in de bocht waar hij om het leven kwam. Emotioneel maar ook waardevol om dit samen te delen. Victor zal nooit vergeten worden en het beste eerbetoon zou het behalen van de WK titel en de teamtitel zijn.

Loris had dit jaar niet getest op Portimao, de vrijdag zou hierdoor erg belangrijk zijn omdat je daar de basis voor het weekend bepaald. Voor Loris was het circuit in Portugal zelfs helemaal onbekend. De eerste vrije training duurde exact 1 ronde aangezien Loris in zijn tweede ronde een stevige crash meemaakte, in de laatste bocht maakte Loris een inschatting fout mbt het hoogteverschil en ging daardoor in de laatste bocht rijdend in de 5de versnelling onderuit. Met wat geluk erbij kon hij de motor de pitlane in brengen waardoor het team supersnel gewerkt heeft en kon zorgen dat Loris de laatste 10 minuten nog kon rijden. Op een nieuwe baan moet je meters maken dus deze 10 minuten waren zeer belangrijk in de 4 rondjes kon Loris op deze nieuwe baan toch nog een 5de tijd zetten wat natuurlijk erg knap was. Conclusie na de sessie, gave baan goed gevoel en volgende keer de eerste ronde ietsje voorzichtiger zijn.

De tweede training verliep zonder problemen, een eigen plek op de baan gezocht en opnieuw een flinke verbetering kunnen vinden. Een voorlopige P2 na 2 trainingen op een nieuw circuit is zeer goed

De superpole op zaterdag zou belangrijk zijn voor het team, het doel was natuurlijk om Loris en Jeffrey zo ver mogelijk vooraan te hebben zodat ze elkaar in de race konden helpen. Loris zette vrij vroeg in de sessie een 1.54.8 neer wat op dat moment een nieuw ronde record was. Deze tijd stond tot de laatste minuut. Helaas kon Jose Perez Gonzalez er net onder door duiken. Met de eerste start rij waar zowel Loris (P2) als ook Jeffrey (P3) stonden, was het echter een goed resultaat.

Race1:  er was spanning voelbaar, de titel strijd kon eventueel beslist worden indien Jeffrey niet teveel punten zou verliezen op Jose Perez. Op de vrijdag waren er echter een groot aantal penalty’s uitgedeeld aan onder meer Jeffrey. De Long Lap op Portimao is niet gunstig dus dit betekende een zware race. De race was zwaar en chaotisch, een grote groep was ontstaan en door de harde wind was ontsnappen niet mogelijk. Elke ronde werd er van positie gewisseld waarbij er voor elke cm gestreden werd. De teamstrategie was uitgestippeld, zodra Jeffrey de long lap nam zou Loris proberen de leiding in de groep te nemen en het tempo te drukken om hiermee Jeffrey de kans te geven weer aan te sluiten, dit lukte aardig. Loris wilde dat podium heel graag maar wilde ook het risico beperken mbt de wereldtitel. Een aantal rondes kon Loris het veld aanvoeren, met het ingaan van de laatste ronde lag Loris in de groep op P8 toen er een rode vlag volgde, hierdoor was een eind aanval niet meer mogelijk. Helaas. Een beetje teleurgesteld in het eindresultaat maar in race 2 een nieuwe kans. Door penalty’s van andere rijders kreeg Loris alsnog de P7 toegewezen.

Race 2: Op de zondag liet Loris in de warm up al zien wakker te zijn en hij zetten een P1 neer met goede tijden. De race zou pas aan het einde van de dag zijn en dat betekende lang wachten, er was veel spanning in het team te bemerken, iets wat normaal is als het om de titel gaat. De race vormde zich redelijk gelijk aan race 1, een groep van ca 10 rijders aan het vechten voor de winst. Jeffrey en Loris reden op plek 3 en 4. Ruim voldoende voor de Wereldtitel van jeffrey en goed uitzicht op het podium. Halverwege de race werd de druk van achter groter en was Loris iets te afwachtend om Jeffrey voorbij te steken, natuurlijk wil je geen risico met je teamgenoot nemen. Toen loris erlangs was, was er helaas een gat ontstaan naar de eerste 2 rijders en was er een groep van 6 ontstaan die vocht voor P3. Dit gevecht zou de hele race duren. Er was geen enkele voorspelling te maken en in de laatste ronde kon Loris op P7 de finish passeren, slechts 0,1 seconde van P3. Zichtbaar teleurgesteld maar ook trots op de hulp die hij geleverd had aan de Wereldtitel van Jeffrey en teamwinst kwam hij aan in het parc ferme. Er waren wat kleine problemen in de race die we op moeten lossen voor volgend jaar maar nu eerst felicitaties en feest voor het MTM-team.

Om het meteen maar even op te sommen: Wereldtitel voor de rijder, Wereldtitel bij het team en beste rookie! Een lijst om trots op te zijn. De reacties onder collega coureurs, teams en media over dit eerste jaar zijn uiterst positief en dat geeft een goed gevoel en motivatie.

Aan het begin van dit seizoen hadden we een doel: vechten voor punten in elke race en ervaring op doen met het rijden en strijden in de groep. Terugkijkend op het eerste jaar kunnen we niet anders dan trots zijn, 3 keer podium met 2 keer winst. Front row starts, meerdere trainingen snelste en een van de jongste winnaars ooit. Natuurlijk hebben we ook momenten gekend die we moeten verbeteren, slimmer zijn en hier en daar creatiever met de afstelling. De rugzak met ervaring is goed gevuld en dit gaan we meenemen naar volgend jaar. WK supersport 300 is opnieuw het doel, dit keer echter met een duidelijke visie op de top 3 in de eindstand!

Rijder aan het woord;

Ik vond het een gave baan en ik kwam er ook al gauw achter hoe de grindbak in mekaar zat want ik viel in de eerste ronde van de eerste training al, gelukkig hebben mijn monteurs de motor nog kunnen repareren. De superpole ging geweldig een goede plek op de baan zette mij al snel op P1 met een nieuw ronde record 1.54.8 de laatste ronde ging er nog 1 onderdoor. Dat was jammer want ik was al klaar om mijn gewonnen horloge in ontvangst te nemen. Maar een start op P2 was ook mooi. Race 1 je merkte vooraf de spanning in het team want we wilden de titel halen, ik kreeg als opdracht om de groep op te houden zodat Jeffrey naar de groep kon rijden ivm zijn long lap penalty. Dit was best lastig rijden en om goed geconcentreerd te blijven. Uiteindelijk gelukt maar voor mezelf zat er wel meer in dan dit. Jammer dat de rode vlag kwam want vlammen in de laatste ronde zat er dit keer niet in. Eindstand P7

Race 2

Deze race ook een paar keer op kop gereden natuurlijk veel positiewisselingen, geen teamorders behalve elkaar niet in de weg zitten of te veel risico pakken met inhalen. In ronde 4 zat ik achter Jeffrey maar die was niet makkelijk in te halen bij een ander had ik hem er wel tussen gedrukt maar goed hier moest ik wel wat beter oppassen. Toen ik voorbij was, was het gat te groot om aan te haken bij de eerste 2, dus vechten voor p3 het was een zwaar gevecht waar veel rijders nog wat te verdienen hadden qua posities in de stand.  Op de streep foto finish een p 7 met 0,1 vanaf het podium. Heel zuur even dat het geen podium was, maar dat moest ik snel loslaten. Jeffrey haalde p 11 maar wel wereldkampioen als team wereldkampioen, beste rookie of the year en 8 ste in de eindstand mocht dit flink gevierd worden en dat hebben we ook zeker gedaan. Ik hoop deze lijn door te trekken naar volgend seizoen en zo te starten als hoe ik geëindigd ben. Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor alle steun dit jaar. Nu even rust pakken en straks weer volop bezig met de voorbereidingen van het nieuwe seizoen, ik kan niet wachten.

Sportieve groet, Loris

 

 

Met vriendelijke groet/ kind regards,

 

Barry Veneman