Eveno Racing

Wat doet Eveno Racing Gramsbergen?

Eveno Racing Gramsbergen bestaat uit Bertus Kelder, Evert Noteboom, Zwalastino Guichelaar, Bert Ekkel en Evert Dommerholt en is ontstaan in 1997 om Evert Noteboom, destijds net gestart in de brommerrace, financieel te ondersteunen. De brommerrace werd motorrace, in de vorm van een 4-jarig contract bij het team START Nieuwleusen, daarna volgden er verschillende jonge coureurs die door Eveno ondersteund werden en zich hierdoor in de kijker konden rijden. Bekende namen die door ons ondersteund zijn o.a. Danny de Boer, Ruben Bijman, Walid Khan & Jeffrey Buis.

Was voor de brommerrace al geld nodig, motorracen kost aanzienlijk meer en daarbij komt het doel van Eveno Racing in zicht: het zoeken naar financiële middelen d.m.v. het benaderen van sponsoren, leden van desponsorvrienden vanaf € 50,-, organiseren van evenementen zoals de jaarlijkse Gramsberger Classic TT etc. etc. In 2024 ondersteunen we financieel meerdere coureurs: Dylan Czarkowski uit Coevorden, Julian van Kalkeren, Maik Duin, Thijs Westenbrink, Kiyano Veijer en Loris Veneman welke allemaal in diverse raceklasses rijden.

De motorsport is een dure aangelegenheid en dat is als jong persoon nooit te bekostigen, een seizoen in de European talent Cup of de WK 300 kost al snel € 50.000 of meer.

Help ons daarbij en steun Eveno Racing want jij vindt toch ook dat jong talent een kans verdient!

Word lid en meld je aan met onderstaand opgaveformulier. Je krijgt regelmatig een overzicht van de races toegezonden en kunt eens een kijkje nemen in de keuken van een semiprofessioneel raceteam!

Beste sponsoren en clubleden,

Het laatste raceweekend van het jaar is alweer achter ons. Het laatste event vond plaats op het voormalige Formule 1 circuit in Hockenheim.

(Vrijdag)

Fp1: Ik ging alleen naar buiten om mij eigen tempo en referentie punten te vinden. Ik kwam al gelijk in een goed ritme en het gat naar de kop was een stuk kleiner als de voorafgaande keren. Ik kwam er gedurende de sessie achter dat mijn gearing niet optimaal was. We hebben na afloop van de sessie de data bekeken en hebben besloten om voor een andere tandwielverhouding te gaan.

Fp2: Ongeveer een uur voor de tweede vrije training kwam er een vervelend kort buitje wat ervoor zorgde dat de baan nat was. Het was te nat voor slicks en te droog voor regenbanden. We besloten om alleen de laatste tien minuten van de sessie te rijden. Dit om mijn tandwiel verhouding te testen op het opgedroogde stukje baan. Aangezien de weers voorspelingen voor de rest van het weekend beter leken was het onnodig om aan het begin van de training risico’s te nemen. De tandwiel

verhouding voelde op de droge stukken baan een stuk beter aan.

(Zaterdag)

Qp1: Ik wou de kwalificatie alleen aftrappen om mijn nieuwe schakelmomenten vast te stellen. Het duurde echter te lang voordat ik in mijn ritme kwam. Ik besloot vrij snel om binnen te komen en in een groepje te vertrekken op jacht naar snellere tijden. De groep was zo groot en chaotisch dat ik maar een paar snelle geklokte rondes kon rijden. Dit resulteerde in een p10.

Qp2: Na in de groep gereden te hebben en de data van q1 gestudeerd te hebben zijn we tot de conclusie gekomen om nogmaals de gearing aan te passen. Dit in combinatie met een snel groepje

gaf mij hoop om nog een paar plekjes naar voren te komen op de startgrid. Helaas kwam ik wederom niet snel genoeg in m’n ritme om een goede time attack te doen. Wederom een tiende plek.

Race 1: De nieuwe gearing paste lekker bij mij en we hebben besloten om hier niks aan te

veranderen. Ik ging agressief van start en maakte al meteen een paar plekken goed. Ik was ook gelijk snel en kon het tempo van de kopgroep volgen. Voor de eerste keer kon ik aansluiten bij de kopgroep en ook nog eens vechten met deze zeer snelle jongens. Een paar rondes voor het einde onstond er

een breuk in de kopgroep. Ik zat nu in de groep voor p5, helaas kon ik geen acties doen omdat ik al op mijn limiet reed, ik moest het dan ook doen met een p7. Ik was erg blij met dit resultaat aangezien ik me sterk verbeterd heb in de wedstrijd en kon vechten met de toppers van het IDM veld.

(Zondag)

Wup: Na de geslaagde race op zaterdag kwamen we achter een nieuw probleem in de veering. We hebben in overleg wat veranderd aan de voorkant van de fiets, Ik heb dit mooi kunnen testen in de warm up om zo de voor en nadelen van de verandering te weten. De test pakte goed uit en de motorfiets was vele malen stabieler.

 

Race2: Na het goede resultaat van race 1 was ik benieuwd wat race 2 ging brengen. Ik had dezelfde strategie. Wederom kwam ik goed van mijn plek af en wist ik direct een paar posities goed te maken. Ik was sneller als zaterdag en kon dit keer wel gelijk acties uitvoeren in de kopgroep. Helaas ontstond er door een gevecht van ons allen opnieuw een gaatje in de kopgroep. Ik vocht voor de vijfde plek en was de snelste man van deze groep. In de laatste ronde had ik een kleine voorsprong opgebouwd ten opzichte van de concurrentie. Helaas maakte ik in de laatste sector een dure schakelfout waardoor er twee man onderdoor kwam. Ik baalde hier gigantisch van aangezien een mooie top 5 klassering

verloren ging door een stomme fout. Ik moest het wederom doen met een zevende plek. Echter heb ik wel laten zien dat ik kan vechten in de voorste groep en dat ik thuis hoor in de top 5.

Nawoord: Ik ben erg blij met de progressie die ik heb kunnen maken in de loop van het weekend. We hebben laten zien wat we kunnen en ik ben ervan overtuigd dar nog meer mogelijk is als alles op de juiste plek valt. Dat is een taak voor volgend jaar. De plannen voor volgend jaar laat ik jullie zo spoedig mogelijk weten. Het seizoen 2024 is voor ons al in volle gang