Eveno Racing

Evenementen

opnames Classic TT 2023 met dank aan Vechtdal TV
Opgave machinekeuring classic tt vrijdag 21 juni 2024

Op vrijdagavond 21 juni a.s. vindt er wederom een machinekeuring plaats in het centrum van Gramsbergen, we zullen rijdend vanuit het paddock richting Gramsbergen gaan en ook vanuit Gramsbergen weer over de openbare weg onder begeleiding terug rijden.

Vertrek zal zijn 18:45 uur vanaf het rennerskwartier in Anerveen.

Deelname is verplicht in motorpak, handschoenen, laarzen en helm dit ivm de veiligheid en de uitstraling.

Wilt u meedoen vul dan onderstaand formulier in, er zijn geen kosten aan verbonden.

Let wel dat deelname alleen bedoeld is voor motoren die ook op zaterdag aan de Classic TT  deelnemen.

Er is een maximum aantal deelnemers (max 40) ivm de verzekering, vol = vol

 

U kunt zich opgaven hiervoor via de onderstaande link:

 

Opgave machinekeuring

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Evert Noteboom

Secretaris stichting Eveno Racing

14-16 jun World Super sport 300 Italië

Met Loris Veneman 

supersport 300

IDM 21-23 juni Most. [CZ]

Dylan Czarkowski in de 300 super sport

Thijs Westenberg in de supersport 600

23 juni Europese .talentcup Circuit Autodromo Internacional Algarve

met Kiano Veiier

Vrijdag 12 juli zaterdag 13 juli IDC Assen

IDC  600 supersport

met Maik duin en Julian Van Kalkeren 

gratis toegang

Eerste WK podium voor Loris Veneman!

 

Na de zomerstop en de extra wedstrijd die Loris Veneman als gastrijder kon rijden in het Molenaar racing team tijdens het IDM in Assen is het laatste deel van het WK superbike seizoen nu aangebroken.

Op het circuit van Magny Cours in Frankrijk zou de 6de ronde van het WK verreden worden, Magny Cours is een snel en vloeiend circuit met 2 hairpins waar hard geremd moet worden. De lay out is uitdagend en technisch en na de prive test die loris in Juni uitgevoerd had met zijn eigen Ninja 400 was al duidelijk dat het circuit zeker in de top 5 van favorieten behoord.

De reis naar Magny Cours startte met een goed gevoel, de accu was opgeladen en de motivatie hoog.

Op vrijdag was het doel van zowel Loris als ook het team duidelijk, focussen op eigen snelheid waarbij ook vooral samengewerkt zou worden met teamgenoot Jeffrey. De supersport 300 klasse is natuurlijk een bolwerk van slipstream gevechten in de race en trainingen maar de eigen basis snelheid van de rijder is juist zeer belangrijk. Op de vrijdag werkte Loris tijdens de vrije trainingen vooral aan de snelle sectoren 1 en 2. Op Magny Cours is tevens de controle met aanremmen heel belangrijk, een foutje kost je namelijk veel plekken en 1 keer rechtdoor kost je de race. Na 2 vrije trainingen kon Loris zich op de 4de plek totaal manifesteren. Een goede tijd en nog veel belangrijker, hij kon deze tijd vaker zetten en zonder al te veel slipstream hulp.

Tijdens de kwalificatie wordt het altijd spannend, er is wat meer stress en alle rijders willen wat meer. Zo ook loris natuurlijk. We hadden de keuze gemaakt om meteen de baan op te gaan en aan te zetten om zo de training maximaal te benutten. Geen getreuzel en meteen gas erop. Het pakte op zich goed uit maar helaas raakte Loris bij het uitkomen van de laatste chicane een kleine beetje de groene kerbstones waardoor zijn ronde (op dat moment de pole tijd) geannuleerd werd. Er was gelukkig nog tijd voor extra rondes en na een korte pitstop ging Loris op weg voor een tweede time attack. Nu was het druk op de baan! Sector 1 en 2 waar Loris sterk was reed hij een halve seconde onder de snelste tijd, echter in sector 4 was er veel verkeer, dit koste tijd helaas maar het was genoeg voor een 3de tijd en daarmee zijn eerste “front row start”

Foto:  track limit overschrijding in kwalificatie

Race 1:

Het was 35 graden op Magny Cours wat de race zwaar zou maken. 13 ronden lang zou het een gevecht worden. Zowel Loris als teamgenoot Jeffrey kwamen uitstekend uit de startblokken en voerden meteen het tempo aan. Net als in de trainingen konden ze samen rijden met daarbij ook Dirk Geiger en Matteo Vannuci de kampioenschap concurrenten. Het tempo was hoog en de kopgroep van 7 rijders reed bij de rest weg. De hele race was het stuivertje wisselen op het lange rechte stuk. In de laatste rondes kon Loris steeds in de top 4 rijden en daarbij Jeffrey ook helpen door verdedigend achter hem te rijden terwijl hij op kop kon gaan. Met het ingaan van de laatste 3 bochten gaf Loris alles om dat podium te bemachtigen en dit lukte met een derde plek! Blijdschap en ontlading!!!

Loris zijn eerste WK podium ooit en dat nog wel een dag voor zijn verjaardag. Aan het begin dit seizoen heeft Loris de uitspraak gedaan dat hij voor zijn 17de een podium plek wilde bemachtigen en dat is gelukt!

Op het podium hoorden we nog een historisch feitje:  Loris en Barry Veneman zijn nu de enige vader en zoon die tijdens een WK wedstrijd op het zelfde circuit op het podium gestaan hebben bij de Superbike kampioenschappen.

Race 2

Na de goede eerste race op zaterdag is er natuurlijk gezonde spanning voor race 2, podium herhalen? Of is er meer mogelijk? De race verliep opnieuw geweldig, een goede  start en samen met de koplopers een super goed tempo draaien. Loris en Jeffrey werkten opnieuw samen in deze kopgroep en dat helpt je enorm. Loris kon het gat van 1.8 sec wat Dirk Geiger in het begin gecreëerd had dichtrijden en zo de kop overnemen, wegrijden lukt niet maar Loris kon de hele race in de top 3 rijden. Als koploper ging hij de laatste ronde in, geen voordeel op het rechte stuk maar door laat te remmen bleef de schade beperkt. De MTM Kawasaki rijders stonden op dat moment op 1 en 2 maar de finishlijn was nog ver weg. In de run naar de laatste bochten reed een concurrent tegen Loris zijn koppeling hendel, hierdoor verloor Loris snelheid en werd hij door 3 man ingehaald. Er was geen ruimte meer in de laatste bocht om een uitrem actie te plaatsen en dus zat er niet meer in dan een 5de plek.

De 5de plek voelde even teleurstellend maar de race was echt weer een stap vooruit, constant in de top 3 en mede het tempo kunnen bepalen. Loris voelt zich steeds beter op de kawasaki Ninja 400 en dat geeft veel vertrouwen voor de komende races. Nog 4 races te gaan, momenteel staat het MTM Kawasaki team eerste in de team rangschikking, Jeffrey als oud wereldkampioen staat momenteel eerste in het klassement en Loris als beste rookie die zelfs al boven verwachting met de top meedraait kunnen we zeggen dat we het als team erg goed doen.

Op naar Aragon waar we getest hebben, waar ook veel sponsoren komen kijken, vol erop voor een goed resultaat.

Rijder aan het woord,

Wat een geweldig weekend was dit, Magny Cours is echt een mooie baan die goed bij mij past. De superpole kwalificatie liep volgens plan en ik kon een goede tijd neerzetten waardoor ik van de eerste rij mocht starten. Ook mocht ik over de Victory Lane rijden omdat je bij de eerste 3 staat, je mag dan over de rode loper naar het podium fantastisch met alle fans om je heen. Maar daarna natuurlijk weer volle focus voor de eerste race. Ik had eigenlijk weinig spanning en vooral zin in de race om alles te geven. Het was een mooie spannende  race met 9 rijders in de kopgroep en ik kon op de finishlijn mijn eerste podium pakken. Super blij natuurlijk en samen met mijn team hebben we dat even goed gevierd. Race 2 voelde ik me heel sterk en heb ik veel op kop gelegen zelfs de laatste ronde nog, de laatste 2 bochten kwam ik in aanraking met een andere rijder waardoor ik terug zakte naar p5 maar ook dat hoort bij racen. Toch voelde ik dat ik de wedstrijd kon winnen dus daardoor niet tevreden met p5 er zat meer in. Verder een heel goed gevoel over dit weekend en op naar Aragon en Portimao. Iedereen bedankt voor alle reacties en felicitaties en tot in Aragon”

 

 

Met vriendelijke groet/ kind regards,

 

Barry Veneman