Eveno Racing

Wat doet Eveno Racing Gramsbergen?

Eveno Racing Gramsbergen bestaat uit Bertus Kelder, Evert Noteboom, Zwalastino Guichelaar, Bert Ekkel en Evert Dommerholt en is ontstaan in 1997 om Evert Noteboom, destijds net gestart in de brommerrace, financieel te ondersteunen. De brommerrace werd motorrace, in de vorm van een 4-jarig contract bij het team START Nieuwleusen, daarna volgden er verschillende jonge coureurs die door Eveno ondersteund werden en zich hierdoor in de kijker konden rijden. Bekende namen die door ons ondersteund zijn o.a. Danny de Boer, Ruben Bijman, Walid Khan & Jeffrey Buis.

Was voor de brommerrace al geld nodig, motorracen kost aanzienlijk meer en daarbij komt het doel van Eveno Racing in zicht: het zoeken naar financiële middelen d.m.v. het benaderen van sponsoren, leden van desponsorvrienden vanaf € 50,-, organiseren van evenementen zoals de jaarlijkse Gramsberger Classic TT etc. etc. In 2024 ondersteunen we financieel meerdere coureurs: Dylan Czarkowski uit Coevorden, Julian van Kalkeren, Maik Duin, Thijs Westenbrink, Kiyano Veijer en Loris Veneman welke allemaal in diverse raceklasses rijden.

De motorsport is een dure aangelegenheid en dat is als jong persoon nooit te bekostigen, een seizoen in de European talent Cup of de WK 300 kost al snel € 50.000 of meer.

Help ons daarbij en steun Eveno Racing want jij vindt toch ook dat jong talent een kans verdient!

Word lid en meld je aan met onderstaand opgaveformulier. Je krijgt regelmatig een overzicht van de races toegezonden en kunt eens een kijkje nemen in de keuken van een semiprofessioneel raceteam!

Beste sponsoren en clubleden,

 Het voorlaatste raceweekend is alweer geweest, niet in Duitsland, Oostenrijk maar gewoon hier in

Nederland. Een echte thuis wedstrijd voor mij. Helaas is assen niet mijn lievelingsbaan, de vloeiende lay-out is niks voor mij  

(Vrijdag)

Fp1: De weersomstandigheden waren typisch Nederlands tijdens de eerste vrije training. Het was erg bewolkt en het begon op de duur ook een beetje te miezeren. Ik wou geen risico’s nemen die niet nodig waren. Ik ben uiteindelijk op een drieëntwintigste plek gestrand. Dit is natuurlijk niet waar ik

wil staan, maar het belangrijkste is dat ik weer gevoel heb kunnen opbouwen op het circuit waar ik zo hard gecrasht ben in het voorseizoen.

 

Fp2: In de tweede training waren de temperaturen wat toegenomen en de bewolking was deels weg getrokken. Het was tijd om een aantal rondes aan te zetten om zo te kijken of we wat moesten

veranderen aan de set up. Ik kwam in een snel groepje terecht waar ik aardig in mee kwam. Mijn tijden waren verbeterd maar ik was nog niet tevreden met mijn plek. Een zestiende plek was waar ik het moest doen in de gecombineerde vrije trainingen.

 

(Zaterdag)

 

Qp1: Het weerbericht was alles behalve stabiel voor de zaterdag, kwalificatie één was droog en zonnig. We moesten dus meteen een tijd zetten aangezien deze omstandigheden niet gegarandeerd waren voor de tweede kwalificatie. Ik zat in het begin van de kwalificatie in een perfecte situatie met een goede slipstream. Helaas brak degene voor mij in de voorlaatste bocht zijn ronde af waardoor ik in de remmen moest. Achteraf gezien was dat een gigantisch snelle ronde die mij ruim een plek in de top 10 had gegeven. Helaas kwam ik de rest van de sessie niet meer aan deze pace toe en moest ik wederom op een zestiende plek aansluiten.

 

Qp2: Onze voorspelling kwam uit, en begon een half uur voor de kwalificatie te regenen. De baan was opdrogend toen wij moesten rijden. Bijna alle rijders bleven binnen. Wij wouden de laatste 5

minuten de baan op om te kijken of er een droog spoor aanwezig was. Helaas was een groot gedeelte nog helemaal nat waardoor het nutteloos was om een uiting te doen in deze sessie. De tijden zouden namelijk toch niet verbeterd worden.

 

Race 1: De missie was duidelijk voor de race, zoveel mogelijk plaatsen goedmaken en proberen in de punten te komen. Ik had een goede start waarbij ik meteen bij snelle jongens zat, helaas maakte ik

een klein foutje waardoor ik mijn goede start niet kon verzilveren. Ik knokte ion een groepje van vier man voor de twaalfde plek. Na een hevig gevecht waarbij elke centimeter van de baan benut werd

kwam ik als dertiende over de finish. Ik heb erg genoten van de spannende race die tot de laatste bocht duurde. En ik ben dan ook erg blij met mijn dertiende positie. Bovendien deden er twee WK rijders buiten mededeling mee.

 

(Zondag)

 

Wup: Aangezien wind een belangrijke factor is op Assen was het van belang om te weten of deze nog hetzelfde stond als op de zaterdag. Dat was aan mij om uit te vinden in de warm up sessie. Ik kwam erachter dat de wind op de zelfde positie stond, maar wel was aangesterkt. Dat hield in dat we een ander tandwiel moesten steken in de wedstrijd.

 

Race2: Mijn missie was hetzelfde als in race 1, wederom had ik een goede start en wederom kon ik deze start niet verzilveren. Ik kwam in het zelfde groepje terecht als race 1, halverwege de race haakte iemand van de kopgroep af die vervolgens bij ons aanhaakte. Het beloofde een spanende wedstrijd te woorden. En dat was het, er werd opnieuw geknokt tot de laatste meters, opnieuw

eindigde ik op een dertiende plek. Ik ben tevreden met uiteindelijke resultaat. Er zat op dit moment niks meer in.

 

Nawoord: Ik ben blij met het einde van het raceweekend. Het is wel duidelijk geworden waar we aan moeten werken en dat is dan ook iets waar ik aan ga werken. De kwalificatie moet gewoon veel beter. We hebben nu een aantal weken geen wedstrijden. We kunnen ons dan gaan opmaken voor de finale in Hockenheim. Ik ga wel nog een aantal trainingen meepakken met mijn supermotard, zo blijf ik toch nog motorfit.