Beste sponsoren en clubleden,
Goede weekend op Tsjechische bodem. Ik kan niks meer zeggen, het was gewoon een goed weekend waarbij bijna alles op de plek viel.
FP1/FP2;
De vrije trainingen werden zoals gewoonlijk verreden op de vrijdag. Dit was een dag waarbij het weer een belangrijke rol speelde in de uitslagen. Er stond namelijk dusdanig veel wind dat het theoretisch gezien onmogelijk om alleen een snelle tijd neer te zetten. Dit bleek ook in de praktijk het geval te zijn. Het was noodzakelijk om een slipstream te vinden. Zonder dit sleepje ben je ruim anderhalve seconde minder snel. Dat is in deze klasse dodelijk. Helaas kon ik wederom geen groepje vinden aangezien alle teams samen spande en van het gas gingen als ik er achter wou gaan. Dit resulteerde
in een gecombineerde P21, niet de plek die ik wilde maar het gevoel was goed en dat was voor mij al veel waard.
Q1/Q2;
De twee kwalificaties werden op zaterdag morgen verreden. Q1 was dusdanig vroeg dat de temperaturen nog laag waren de baan nog gedeeltelijk nat was. Dat kwam door de storm die
geheerst heeft in de nacht ervoor. We hoopte natuurlijk de wind was gaan liggen. Dat bleek ook het geval, de wind was dusdanig afgezwakt dat alleen een tijd rijden een stuk realistischer was. Echter was de gedeeltelijk natte baan voor ons al reden genoeg om de banden te sparen en alleen de laatste 8 minuten te benutten. Dit omdat de tijden in Q2 toch hoger zouden liggen. Ik kon in Q1 drie rondes rijden om de situatie te beoordelen en een nood tijd te zetten. Mocht er wat gebeuren aan het begin van Q2. Uiteindelijk stond ik na Q1 op een elfde plaats. Q2 vond plaats onder betere
omstandigheden, de wind was echter wel weer aangesterkt dit maakte het voor mij moeilijker om een snelle tijd te zetten. Ik kreeg wederom geen hulp en moest alleen aan de slag. Ik was gezien de omstandigheden ook zeer tevreden met de achttiende startplek wetende dat mijn race pace alleen zeer sterk was. Daarnaast deden er een heel aantal WK rijders mee waar ik niet ver achter zat.
Race1;
Ik wist dat ik qua snelheid mee kon met de groep voor me. Ik probeerde meteen aansluiting te maken de groep en dat lukte. Helaas maakte de rijder voor me een grote fout waardoor we beide de aansluiting verloren, we werkte samen om het gat te dichten. Helaas lukte dat niet aangezien we
geen slipstream meer konden gebruiken. Na een mooi gevecht met de desbetreffende rijder kon ik als zeventiende finishen. Ik baalde er enorm van, ik had namelijk de snelheid voor de groep. Dan is het natuurlijk enorm vervelend dat het alweer niet lukt door een factor waar je niks aan kunt doen.
Race2;
Deze race wou ik kosten wat het kost mee gaan met de groep. Ik ging agressief van start en besloot het hef in eigen handen te nemen. Dit bleek uitstekend te werken. Na de agressieve start wou ik een slimme race rijden. Eerst kijken en dan pas toeslaan. Ik kon het tempo gemakkelijk bijhouden en begon plekken goed te maken in de groep. Ik kwam de laatste ronde als eerste van de groep door. In de voorlaatste bocht van de laatste ronde haalde de ervaren Marvin Siebdrath mij in. Dit is de kampioen van vorig jaar die ten slotte ook op een Yamaha rijd. Ik zag dat zijn lijn verdedigend was in de laatste bocht. Ik kroop in zijn achterwiel en probeerde mijn eindkruit te gebruiken om er in de slipstream voorbij te komen. Dit lukte en ik kwam met 7 duizendste voor hem over de streep. Dit
resulteerde in een keurige twaalfde plek.
Nawoord;
Ik ben erg blij met mijn snelheid van afgelopen weekend. En vooral met race 2, eindelijk viel het op zijn plek en ik knokken op een positie waar ik thuis hoor. Ik weet zeker dat als mijn kwalificatie beter is dat ik nog meer naar voren kan zitten. Ik zat nu namelijk binnen seconde van de snelste man af. Ik ga er alles aan doen om het gat nog kleiner te maken. Dat ga ik doen in Scheliz, daar is namelijk de volgende wedstrijd.