Eveno Racing

Evenementen

opnames Classic TT 2023 met dank aan Vechtdal TV
Opgave machinekeuring classic tt vrijdag 21 juni 2024

Op vrijdagavond 21 juni a.s. vindt er wederom een machinekeuring plaats in het centrum van Gramsbergen, we zullen rijdend vanuit het paddock richting Gramsbergen gaan en ook vanuit Gramsbergen weer over de openbare weg onder begeleiding terug rijden.

Vertrek zal zijn 18:45 uur vanaf het rennerskwartier in Anerveen.

Deelname is verplicht in motorpak, handschoenen, laarzen en helm dit ivm de veiligheid en de uitstraling.

Wilt u meedoen vul dan onderstaand formulier in, er zijn geen kosten aan verbonden.

Let wel dat deelname alleen bedoeld is voor motoren die ook op zaterdag aan de Classic TT  deelnemen.

Er is een maximum aantal deelnemers (max 40) ivm de verzekering, vol = vol

 

U kunt zich opgaven hiervoor via de onderstaande link:

 

Opgave machinekeuring

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Evert Noteboom

Secretaris stichting Eveno Racing

IDM 1-2 juni Oscherslebem .Duitland

Dylan Czarkowski in de 300 super sport

Thijs Westenberg in de supersport 600

14-16 jun World Super sport 300 Italië

Met Loris Veneman 

supersport 300

23 juni Europese .talentcup Circuit Autodromo Internacional Algarve

met Kiano Veiier

Vrijdag 12 juli zaterdag 13 juli IDC Assen

IDC  600 supersport

met Maik duin en Julian Van Kalkeren 

gratis toegang

.Veel geleerd in Barcelona

 

Na de WK races in Assen op het TT circuit stonden afgelopen weekend de races in Catalunya Barcelona op het programma. Barcelona was het tweede evenement op de WK kalender en het circuit heeft een geweldig karakter. Het MTM Kawasaki had ervoor gekozen om gedurende de winterperiode extra op Barcelona te testen waardoor we met voldoende gegevens naar dit circuit af konden reizen. De WSBK-kalender komt in dit geval precies goed uit aangezien de race in Barcelona nog precies voor de havo-examens van Loris vallen.

Tijdens de eerste vrije training liep het rijden heel goed, de grote baan geeft veel ruimte en dus ook mogelijkheden om zelf je tempo te bepalen. Loris koos in deze eerste vrije training een eigen plek op de baan en kon daar zijn rondes draaien, dat hij meteen goed op tempo was bewees zijn 7de tijd in deze training. Er waren geen problemen en het gevoel was zeer goed.

De tweede vrije training op vrijdag was bedoeld om de puntjes op de spreekwoordelijke “i” te zetten, er hoefden geen grote stappen meer genomen te worden. Helaas ging het echter in bocht 4 van de eerste ronde al mis. Tijdens het wisselen van het voorwiel vlak voor de training was de voorrem niet goed opgepompt. Dit heeft als effect dat de remblokken iets van de schijf staan en je dus 2 keer moet pompen om remdruk te krijgen, bij het uitrijden van de pits is dit niet gebeurd en ook de gebruikelijke remtest die Loris zelf in de pitlane doet is niet gebeurd (we stonden met de pitbox helemaal bij de uitgang van de pitstraat) een samenloop van omstandigheden die in bocht 4 helaas verkeerd uitpakte toen Loris voor het eerste wilde aan remmen en geen remdruk voelde. Hij kon niet anders dan rechtdoor sturen met een val tot gevolg. Geen blessures maar wel geschrokken en flink balen.

De superpole kwalificatie was op zijn zachtst gezegd bijzonder, we besloten als team even te wachten met de baan oprijden om zo ruimte te krijgen maar voordat we konden vertrekken was er al een rode vlag. De wedstrijdleiding vond de actie van de coureurs die al op de baan waren zo gevaarlijk dat ze eerste een gesprek met alle rijders wilden. Na de preek bleven er nog 7 minuten training over, dit betekende op deze lange baan slechts 2 ronden… Loris had na de val op vrijdag iets meer nodig om weer in zijn ritme te komen en dus zat er niet meer in dan een P21 op de grid.

Race 1: natuurlijk was de 7de startrij een flinke opgave maar het circuit van Barcelona heeft een enorm lang recht stuk tot de eerste bocht. Alle kansen open dus. Na de eerste ronde kwam loris al op P15 door, een goede vooruitgang. De race was goed en er vormde zich een kopgroep van ca 18 rijders, er werd veel gestreden en Loris bleef zich handhaven tussen p12 en p16. Toen het einde van de race naderde was er natuurlijk het plan om wat verder naar voren in de groep te rijden, dit lukt met een P12 in de voorlaatste ronde. Helaas ging het toen mis, een drietal rijders voor Loris kwamen ten val en Loris moest daardoor harder remmen dan normaal waarbij het voorwiel weg gleed. Niet veel schade aan de motor maar helaas wel einde race. Hoewel er teleurstelling heerste konden we ook terugkijken op een goede race met de juiste tijden en een afstand op P1 van 0,8 seconden.

De P1 kwam in handen van MTM Kawasaki rijder en teamgenoot Jeffrey Buis die hiermee zijn eerste podium van 2023 behaalde. Top Jeffrey!

Zondag: tijdens de warm up op zondag was het goede gevoel meteen weer terug gelukkig, constant draaide Loris in de top 7 mee. Een goed vooruitzicht.

In de tweede race had Loris opnieuw een hele goede start en eerste ronde, er vormde zich een groep van maar liefst 22 rijders in de kopgroep en daarmee was het erg druk. Loris reed in deze groep en bleef rond plek 17 actief. Natuurlijk wilde hij niet te veel risico nemen en werken aan een goede race. De kopgroep bleef op deze manier de rondes rijden met veel positiewisselingen. De laatste ronde zou moeten bepalen wat de eindstand zou zijn, Loris probeerde nog een aantal plekken te winnen maar kon in de drukte niet de ruimte pakken. Met P19 op de finishlijn en een achterstand van 2 seconden op de winnaar mag je echter als rookie in deze klasse best tevreden zijn. Dat Loris met deze uitslag niet tevreden was is te begrijpen maar het is ook onderdeel van het leer proces.

Kijkend naar het weekend en de rijder performance staat Loris op de 9de plaats algemeen voor wat betreft snelste rondetijd en race ritme, getallen waar je zeker tevreden mee mag zijn en waarmee we richting de volgende wedstrijden positief kunnen werken. We moeten niet te snel vergeten dat we actief zijn in het WK en dat alle rijders om eens meerdere jaren ervaring hebben in deze cyclus.

De volgende race op het programma is die in Misano op 2/3/4 juni, voordat het zover is heeft Loris eerst zijn examens en zal er op de supermoto motor getraind worden.

“Rijder aan het woord”

Het weekend begon goed en ik zat er gelijk goed bij, helaas door problemen met mijn rem in de tweede training zorgde dat voor een behoorlijke crash.

Hier had ik fysiek en mentaal wel even last van maar kon het ook wel weer goed omzetten en om er weer volop voor te gaan.

De eerste race zat ik er goed bij en voelde me sterk om veel coureurs te kunnen passeren mijn rondetijd waren erg goed en de 1 na laatste ronde kon ik voor de top 10 gaan toen er 3 mensen voor mij vielen kon ik geen kant op en lag ik in de grindbak ik wilde mijn motor oppakken en weer verder gaan maar er was te veel schade.

Op dat moment overheerste boosheid en teleurstelling, ben je zover naar voor gereden en val je door iemand anders dat maakte het extra lastig.

Door naar race 2, uitgereden flinke battles onderweg en ervaring opgedaan opnieuw in de kopgroep en de snelheid is er. Mijn team is erg tevreden hoe ik het doe, zelf wil ik meer maar ik moet het iets meer tijd geven. Ik sta nu tussen de grote namen op het WK als jongste deelnemer en moet vooral ervaring op doen en leren van alles wat nieuw is en op me afkomt.

Volgende race is Misano, door mijn examens kan ik er volgende week niet trainen dus gaan we de baan leren op de playstation. Gelukkig leer ik een baan altijd wel snel dus ik kan niet wachten om daar te gaan rijden. Nu trainen op de supermoto en weer topfit verschijnen in Misano.

 

Met vriendelijke groet/ kind regards,

 

Barry en loris Veneman