Eveno Racing

Wat doet Eveno Racing Gramsbergen?

Eveno Racing Gramsbergen bestaat uit Bertus Kelder, Evert Noteboom, Zwalastino Guichelaar, Bert Ekkel en Evert Dommerholt en is ontstaan in 1997 om Evert Noteboom, destijds net gestart in de brommerrace, financieel te ondersteunen. De brommerrace werd motorrace, in de vorm van een 4-jarig contract bij het team START Nieuwleusen, daarna volgden er verschillende jonge coureurs die door Eveno ondersteund werden en zich hierdoor in de kijker konden rijden. Bekende namen die door ons ondersteund zijn o.a. Danny de Boer, Ruben Bijman, Walid Khan & Jeffrey Buis.

Was voor de brommerrace al geld nodig, motorracen kost aanzienlijk meer en daarbij komt het doel van Eveno Racing in zicht: het zoeken naar financiële middelen d.m.v. het benaderen van sponsoren, leden van desponsorvrienden vanaf € 50,-, organiseren van evenementen zoals de jaarlijkse Gramsberger Classic TT etc. etc. In 2024 ondersteunen we financieel meerdere coureurs: Dylan Czarkowski uit Coevorden, Julian van Kalkeren, Maik Duin, Thijs Westenbrink, Kiyano Veijer en Loris Veneman welke allemaal in diverse raceklasses rijden.

De motorsport is een dure aangelegenheid en dat is als jong persoon nooit te bekostigen, een seizoen in de European talent Cup of de WK 300 kost al snel € 50.000 of meer.

Help ons daarbij en steun Eveno Racing want jij vindt toch ook dat jong talent een kans verdient!

Word lid en meld je aan met onderstaand opgaveformulier. Je krijgt regelmatig een overzicht van de races toegezonden en kunt eens een kijkje nemen in de keuken van een semiprofessioneel raceteam!

Beste sponsoren en supporters,

 

Nog 2,5 week en dan gaat in Assen op het TT-circuit het WK supersport 300 seizoen van start. Na een periode van voorbereidingen en trainingen kunnen we eindelijk de krachten gaan meten.

De afgelopen weken is Loris actief geweest samen met het MTM Kawasaki team tijdens test werkzaamheden in Barcelona op het circuit van Catalunya. Barcelona is de tweede wedstrijd op de kalender. Tijdens de 3 testdagen konden Loris en zijn teamgenoot onder goede omstandigheden de motoren afstellen, er wordt dit jaar op een ander compound achterband gereden en het is natuurlijk belangrijk hier een zo goed mogelijke setting bij te vinden. Na 3 dagen kon de test met een zeer positief gevoel afgesloten worden, niet alleen waren de kwalificatie rondes waren goed maar vooral ook het wedstrijdritme is verbeterd.

 

 

 

 

 

Veel tijd voor rust was er niet. Na de test in Barcelona kwam de testdag in Assen op 4 april. Deze eendaags test was de eerste en laatste mogelijkheid om op het circuit van Assen te trainen en daarmee erg belangrijk. De ochtend begon zeer koud en dat is voor motoren altijd opletten, met een asfalt temperatuur van slechts 3 graden kunnen we niet veel. De eerste sessie werd dan ook uit veiligheid overwegingen overgeslagen.

Vanaf 11 uur kon er gereden worden en al snel bleek dat het niet lang duurde voordat Loris op snelheid was. Assen is natuurlijk onze thuisbaan maar ondanks dat rijden we er niet heel vaak. De basis van de motor is goed, dit merken we vooral aan het feit dat we niet veel hoeven te veranderen wanneer we op verschillende circuits komen. De test in Assen was best druk, naast het supersport 300 team was ook het 600 team van MTM aanwezig en daarnaast was er natuurlijk ook de nodige media actief in Assen.

In de drukke groep kon Loris uitstekend werken aan zijn wedstrijdritme, het rijden van snelle rondes in een drukke groep is niet altijd makkelijk namelijk en dat zal straks ook moeten gebeuren. In de middag kwam de zon er goed door en waren de omstandigheden goed genoeg. In deze sessies kon Loris ontdekken wat er kan met een 300 op het circuit van Assen en dit was positief. De tijden waren erg goed maar vooral ook het gevoel en vertrouwen was er helemaal. Een goede voorbereiding op de eerste wedstrijd in Assen.

Zoals jullie op de foto’s kunnen zien heeft Loris in Assen nog met het oude pak gereden, helaas was het nieuwe pak vanuit Italië net niet op tijd binnen (1 dag te laat)

De dag na de test was het tijd voor de WK superbike persconferentie op Assen, daar worden Nederlandse en buitenlandse toppers voorgesteld aan de media. Voor Loris was dit zijn eerste keer om voor de groep te spreken en samen met bijvoorbeeld Michael van der mark en Stefano Manzi op de foto te gaan. Spannend en erg leuk natuurlijk. De media in Assen zal intensief zijn, zeker ook omdat Loris zijn teamgenoot Jeffrey als oud-wereldkampioen terugkeert naar de 300 klasse. Loris leert er echter veel van en dat zijn mooie bijkomstigheden voor een sporter.

Naast de mediafoto’s hebben we ook even gebruik gemaakt van de gelegenheid om het nieuwe pak en de nieuwe helm die binnengekomen waren te showen. Hopelijk vinden jullie het net zo geslaagd als wij dat vinden. Dank je Grafical racing design voor het ontwerpen van de helm en V-racing products voor de designs van de Dainese pakken.

Rijder aan het woord:

“De testen in Barcelona en Assen gingen goed, het gevoel met de motor is steeds beter. Een snelle rondetijd neerzetten is wel even anders dan ik gewend ben, hier is het de juiste plek op de baan belangrijk slipstream pakken en proberen rustig te blijven. Constant snel rijden gaat goed en op de data geeft het aan waar ik kan verbeteren, dat is mooi om te zien en leerzaam.

De persconferentie was heel leuk, wel even wennen al die camera’s voor je. Iedereen bedankt voor alle steun en wat leuk dat jullie kwamen kijken in Assen.

Ik kan niet wachten op mijn eerste race in de WK supersport 300”

 

Met vriendelijke groet/ kind regards,

 

Barry en Loris Veneman