Eveno Racing

Wat doet Eveno Racing Gramsbergen?

Eveno Racing Gramsbergen bestaat uit Bertus Kelder, Evert Noteboom, Zwalastino Guichelaar, Bert Ekkel en Evert Dommerholt en is ontstaan in 1997 om Evert Noteboom, destijds net gestart in de brommerrace, financieel te ondersteunen. De brommerrace werd motorrace, in de vorm van een 4-jarig contract bij het team START Nieuwleusen, daarna volgden er verschillende jonge coureurs die door Eveno ondersteund werden en zich hierdoor in de kijker konden rijden. Bekende namen die door ons ondersteund zijn o.a. Danny de Boer, Ruben Bijman, Walid Khan & Jeffrey Buis.

Was voor de brommerrace al geld nodig, motorracen kost aanzienlijk meer en daarbij komt het doel van Eveno Racing in zicht: het zoeken naar financiële middelen d.m.v. het benaderen van sponsoren, leden van desponsorvrienden vanaf € 50,-, organiseren van evenementen zoals de jaarlijkse Gramsberger Classic TT etc. etc. In 2024 ondersteunen we financieel meerdere coureurs: Dylan Czarkowski uit Coevorden, Julian van Kalkeren, Maik Duin, Thijs Westenbrink, Kiyano Veijer en Loris Veneman welke allemaal in diverse raceklasses rijden.

De motorsport is een dure aangelegenheid en dat is als jong persoon nooit te bekostigen, een seizoen in de European talent Cup of de WK 300 kost al snel € 50.000 of meer.

Help ons daarbij en steun Eveno Racing want jij vindt toch ook dat jong talent een kans verdient!

Word lid en meld je aan met onderstaand opgaveformulier. Je krijgt regelmatig een overzicht van de races toegezonden en kunt eens een kijkje nemen in de keuken van een semiprofessioneel raceteam!

 

Beste sponsoren en racefans,

 

We zijn inmiddels terug in Nederland na de trainingen in Aragon en Valencia. Onder geweldig goede omstandigheden hebben we veel belangrijke kilometers kunnen maken. Aragon is een circuit waar ook een wedstrijd plaatsvindt van het WK supersport 300 kampioenschap en Valencia is een uitstekende baan om afstellingen te testen.

De test in Aragon was de eerste kennismaking met het MTM Kawasaki team en de werkwijze met de monteurs, dataman en rijders coach. Natuurlijk is dat super spannend!  Loris heeft de jaren in het NTC altijd gewerkt met een klein groepje en een beperkt datasysteem (was niet toegestaan namelijk) en dan is de stap nu best indrukwekkend. Loris heeft als teamgenoot de ervaren Jeffrey Buis die alle stappen van het team al kent. Voor Loris waren de trainingsdagen met het team in Aragon een geweldige ontdekkingstocht. Het rijden op de motor is natuurlijk vergelijkbaar met het rijden op de trainingsmotor maar de structuur van het team, de data-analyse en het samenwerken met Jeffrey is anders.

 

Foto: Loris in aragon

De test verliep zeer positief, als 16-jarige met praktisch geen supersport ervaring is het best een sprong in het diepe en ook voor het team is het dan even afwachten. Vanaf de eerste meters was er echter een goede klik tussen alle betrokkenen en dat gaf vertrouwen in het rijden. De 3 testdagen vlogen voorbij en alle indrukken moesten wel een plekje krijgen. Samengevat kunnen we zeggen dat zowel het team als ook Loris zeer tevreden is met deze eerste test. We hebben veel informatie kunnen verzamelen en de snelheid is er. Wat rondetijden betreft zat Loris midden tussen zijn WK concurrenten in en heeft hij veel kunnen leren van Jeffrey. Op basis van de gegevens van afgelopen jaar hebben we nu een beetje een idee waar we staan en kunnen we zeer tevreden terugkijken op deze test.

De eerstvolgende test met het MTM Kawasaki team zal plaatsvinden op 27/28/29 maart in Barcelona, ook dit circuit maakt deel uit van de WK kalender.

  

 

 

 

Na Barcelona zullen we op 4 april met het team en in de nieuwe kleuren actief zijn op het TT-circuit in Assen.

 

 

 

Foto: Loris aanremmen chicane in Aragon

Na afloop van de test in Aragon zijn we doorgereisd naar Valencia waar we met onze eigen trainingsmotor getraind hebben. Op Valencia was er een IDM 300 test waar veel rijders op af kwamen en waar ook WK rijders actief waren.  Loris heeft hier gereden op de trainingsmotor, dit is een 2022 motor die vorig jaar door het team gebruikt is. Hij is identiek maar mist het datasysteem. De opzet van deze training was om op een ontspannen manier te werken aan het rijden. Zorgen dat de basissnelheid hoger wordt.

Loris had het meteen goed naar zijn zin, was meteen op snelheid en je kon zien dat hij aan het genieten was. Een “happy rider is a fast rider”  is het gezegde en dat is helemaal waar.  Tijdens de 2 dagen op Valencia was Loris constant de snelste 300 rijder. Voor de tweede dag hebben we de tijden van het Spaans kampioenschap als doelstelling genomen en hier kon Loris goed mee concurreren. Met een rondetijd van 1.46.5 zou hij in 2022 namelijk op pole position gestaan hebben. We hebben de 2 dagen positief afgesloten en gaan met een goed gevoel naar de volgende testen toe. De komende dagen kan Loris zich weer focussen op zijn havo-examen en kunnen we verder werken aan de nieuwe pakken, helm designs en team kleuren die we op korte termijn kunnen gaan presenteren

 

.

 

 

Foto: Trainingsmotor in test zwarte kleuren

Rijder aan het woord:

De eerste test met het team was echt super, ik moest wel even wennen wat allemaal op me afkwam maar het ging goed. Wat me wel opviel is dat je op de baan niet achter iemand aan kunt rijden want dan doen ze gelijk het gas dicht dat vond ik tijdens de testen wel echt opvallend.Dan is het ook lastiger om constant snelle rondetijden neer te zetten maar dat moet ik leren hoe ik daar het beste mee om kan gaan. Mijn tijden waren boven verwachting en het team was erg tevreden dus dat is alleen maar positief. Ik kan niet wachten om dit weekend weer naar Barcelona te gaan om te testen met het team.

Wil je meer weten over alle testen trainingen en wedstrijden volg me op instagram: Lorisveneman77

Tot in Assen allemaal, groeten Loris

 

Met vriendelijke groet/ kind regards,

 

Loris Veneman